JÓL HALAD A VESZPRÉMI ELKERÜLŐ ÉPÍTÉSE
Épülnek a körforgalmak a veszprémi elkerülőnél. A kivitelezési munkák aktuális állásáról Ovádi Péter, a térség országgyűlési képviselője, Porga Gyula, Veszprém polgármestere és Nyul Zoltán, a NIF Zrt. beruházási vezérigazgató-helyettese tartott sajtóbejárással egybekötött tájékoztatót 2021. február 4-én.
A Veszprém déli elkerülő szakaszt a Litéri és Füredi csomópontok között 7,5 kilométeren négysávossá bővítik, a lámpás, balesetveszélyes csomópontok helyett különszintű csomópontokat alakítanak ki, a meglévő burkolatot korszerűsítik. A beruházásnak köszönhetően a Balaton és Budapest közötti, rendkívül forgalmas útszakaszon megszűnhetnek a rendszeres torlódások.
Ovádi Péter, a térség országgyűlési képviselője elmondta: „Régóta várt fejlesztés megvalósításának felénél járunk, amely Veszprémnek és a térségnek nagyon sok pozitívummal szolgál majd, mind gazdasági, mind turisztikai, mind pedig kulturális szempontból. Hatalmas munka előzte meg azt, hogy ez a beruházás megvalósuljon és ma itt állhatunk és láthatjuk az elkerülő megújuló arcát. Köszönöm mindenkinek a türelmét, ez most egy nehezebb, kényelmetlenebb időszak, de a végén egy gyors és modern útszakaszt vehetünk birtokba.”
Porga Gyula, Veszprém polgármestere kiemelte: „Egy évvel ezelőtt indult el a projekt és már most kirajzolódik, hogy mi fog megvalósulni, jól látszik az elvégzett munka. Több évtizede várjuk, hogy megépüljön ez az elkerülő. 2023-ban Veszprém lesz Európa kulturális fővárosa, ennek szellemében vágtunk bele ebbe a kihívásba. Nagyon fontos a város megközelíthetőségének javítása, a gazdaság fejlődéséhez pedig az úthálózat fejlesztésére van szükség.”
Télen is folyamatosan dolgozik a kivitelező
A Litéri és a Budapesti csomópont között (Körmend irányába) a jobb oldalon 2×1 sávban halad a forgalom, jelenleg a bal pályán végeznek munkát. A kivitelezés során elbontják Veszprém és a Litéri csomópont között a félpályát. Az előkészítő munkákat követően a kivitelező a szükséges földmunkákat végzi, valamint folyamatban vannak a vízépítési munkálatok is. A Budapesti csomópontnál is különszintű csomópont épül két új körforgalommal, ami mellett megmarad a régi csomópont is, azonban a Körmend-Székesfehérvár irányú lehajtás megszűnik. A két új körforgalom a 8-82. sz. főút átkötését, illetve Veszprém megközelítését segíti. A csomópontban lévő híd alapok melletti visszatöltés építése elkészült. A hídfők, szárnyfalak építése befejeződött. A bal és a jobb pálya födémszerkezetének építésével folytatódnak a munkálatok.
Az Almádi csomópont építési munkálatai miatt a Balatonalmádi – Veszprém irányú utat a közúti forgalom elől lezárták. A csomópontnál a bontási munkákat követően a humusz leszedése és az úttöltés alapozása megtörtént, a töltés építése elkezdődött a 7217 j. úton. A csomópont város felőli oldalán is megkezdődött a körforgalom építése az előkészítő és földmunkákkal. A Dornyai Béla utcát január elején lezárták, az Almádi csomópont hídalapozási és szárnyfalépítési munkáit elvégezték, illetve a gerendák beemelése is megtörtént, a mai napon pedig a pályalemezt betonozzák. Az 51+052 km szelvényben létesítendő kerékpáros kerethíd megépült és ideiglenesen forgalomba is helyezték.
A Füredi csomóponti híd északi oldalán a hídfő és a szárnyfalak építése elkészült, a déli oldalon a pillérek megépültek, itt a hídháttöltés építésével folytatódik a munka.
A közúti forgalom elvezetésére a 8. sz. főúttal párhuzamosan, az Almádi és a Füredi út között terelőutakat alakítottak ki. A Veszprémhez közelebbi terelőúton az aszfaltréteg építése befejeződött, jelenleg a vízépítési munkák zajlanak, várhatóan február végén mindkét irány forgalmát ráterelik az útra.
A teljes szakaszon kis-, közép-, és nagyfeszültségű villamosvezetékek, közvilágítási- és szénhidrogénvezetékek, üzemi hírközlési és hírközlési vezetékek kiváltása szükséges. A közművek kiváltása a teljes szakaszon folyamatosan ütemterv szerint halad.
Tovább folytatódhatnak a fejlesztések
Nyul Zoltán, a NIF Zrt. beruházási vezérigazgató-helyettese elmondta: „A veszprémi körgyűrű fejlesztésénél a Füredi úti csomóponttól a Csatári csomópontig tartó szakasz 2×2 sávossá bővítésének előkészítési, tervezési munkái zajlanak. A szakasz vége a Csatári csomóponton keresztül kapcsolódna a már elkészült 2×2 sávos Márkó elkerülő szakaszhoz. A tervezési munkák 2022 nyarára fejeződhetnek be.”
A beruházás részeként jelenleg épülő új Budapesti csomóponthoz szervesen kapcsolódik a tervezés alatt álló 8-82. sz. főutak összekötésére kialakítandó, 8229 j. Veszprém Aréna összekötő út.
A tervezett összekötő út 2×2 forgalmi sávos, a 8. sz. főút Budapesti úti csomópont részét képező ún. északi körfogalomból indul, a szakasz végén a 82. sz. főúthoz szintén körforgalmi csomóponttal kapcsolódik. A sportlétesítmények megközelítésére a szakaszon egy közbenső körforgalmi csomópont is létesül.
A NIF Zrt. a projekt előkészítési feladatait végzi. Jelenleg a kiviteli tervek készítése van folyamatban. Ezt követően kerülhet sor az összekötő útszakaszra vonatkozóan a kivitelező kiválasztására irányuló közbeszerzési eljárás megindítására és lefolytatására. A munkálatok várhatóan év végén megkezdődnek.
A 8. sz. főút Veszprém déli elkerülő építése az Innovációs és Technológiai Minisztérium megbízásából, a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában, hazai forrásból valósul meg. A kivitelezést a Strabag Építő Kft. végzi nettó 25,3 milliárd forint értékben.