Elkészült Veszprémben a déli elkerülő út első szakasza
A NIF Zrt. beruházásában megvalósuló 8. sz. főút Veszprém déli elkerülő projekt részeként a mai napon átadásra került a Litéri és Füredi csomópontok közötti első szakasz, a Litéri csomópont és a Budapesti csomópont között. Az elkészült szakaszról, valamint a kivitelezés részleteiről Mosóczi László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) közlekedéspolitikáért felelős államtitkára, Ovádi Péter, a térség országgyűlési képviselője, Kontrát Károly, országgyűlési képviselő, Porga Gyula, Veszprém polgármestere és Nyul Zoltán, a NIF Zrt. beruházási vezérigazgató-helyettese tartott sajtótájékoztatót.
Veszprémben a 8. sz. főút Litéri és Füredi csomópontja között a fejlesztés keretein belül 7,5 km hosszon, a kiemelten balesetveszélyes csomópontok különszintű csomópontokká fejlesztésére, átépítésére kerül sor. A teljes beruházás a 8. sz. főút Litéri és Füredi csomópontja között készül el, 2×2 sávos, fizikai elválasztással, új pályaszerkezettel és burkolatszélesítéssel. Az így kialakított, tervezett három csomópont: az új Budapesti, Almádi és Füredi csomópont. A szakasz kapacitásbővítése mellett a meglévő burkolatot is korszerűsítik. A beruházásnak köszönhetően a Balaton és Budapest közötti, rendkívül forgalmas útszakaszon megszűnhetnek a rendszeres torlódások.
A beruházás munkaszervezési szempontból két részre tagolódik:
- a Litéri és Budapesti csomópont közötti szakasz, illetve
- a Budapest úti és Füredi utcai csomópont között szakasz.
A Litéri és az új Budapesti csomópontot is magába foglaló, első rész határidőre elkészült koronaélen belül.
Ezen a szakaszon a 47. és 48. km szelvény között a korábbi nyomvonalat megtartva készült el az útpálya, a 49. km szelvénytől pedig már az új nyomvonalon halad a 8. sz. főút. A régi Budapesti csomópontban elbontották a Körmend – Budapest szakaszt közvetlen összekötő ágat. A Körmend – Veszprém – Győr irány az új különszintű csomóponton keresztül közelíthető meg.
A gépjárművezetők 2021. december 21. napjától már 2×2 sávon közlekedhetnek ezen a szakaszon.
Mosóczi László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) közlekedéspolitikáért felelős államtitkára elmondta: „A 2010 óta átadott beruházásoknak köszönhetően vált négysávos úton megközelíthetővé Eger, Salgótarján, Sopron, Szolnok és Szombathely mellett Veszprém is. A gyors, kényelmes és biztonságos elérés mellett fontos igény, hogy a települések belterületeit a lehető legnagyobb mértékben mentesítsük az átmenő forgalom alól. A helyi zajterhelés, légszennyezés és baleseti kockázatok csökkentése érdekében az ország több pontján épülnek települési elkerülők Kaposvártól Jászberényen át Sajószentpéterig. Ajkától Zircig rengeteg település esetében az előkészítés zajlik, a tervezett fejlesztések többi között Bajánál, Etyeknél, Gyöngyösnél, Győrnél, Hatvannál, Környénél, Siófoknál és Soltvadkertnél javítják majd a közlekedési feltételeket.”
Ovádi Péter, a térség országgyűlési képviselője elmondta: „Még karácsony előtt birtokba vehetik az itt élők és az átutazók egy újabb szakaszát a Veszprém déli elkerülőnek. Nagyon vártuk már, hogy az Almádi úti csomópont után, elérkezzen ez a pillanat, amikor végre a Veszprémet Litérrel összekötő szakasz is elkészül. A beruházás egyértelműen hozzájárul a térség versenyképességének növeléséhez. Új utakon indulunk az új esztendőbe. Köszönöm a kivitelező gyors és pontos munkáját, valamint az itt élőknek a türelmet.”
Porga Gyula, Veszprém polgármestere kiemelte: „Az új elkerülő megépítésével Veszprém megközelíthetősége tovább javul, ezáltal meg inkább kiszolgálja a város gazdasági, turisztikai érdekeit és lakóit. Az útszakasszal még szebb és modernebb környezetben várhatjuk az Európa Kulturális Fővárosa 2023 programokra érkező vendégeket, és tovább javul a lakók életminősége is. A város fő céljai között szerepel, hogy Európa legélhetőbb városai közé tartozzon, az élet szinte minden területén van feladatunk ezzel kapcsolatban. Jó látni, hogy Magyarország Kormánya is egyetért ezzel a célkitűzéssel és segíti az önkormányzat munkáját. A közlekedés az élhetőség egyik nagyon fontos kritériuma és örülünk annak, hogy nemcsak a város határain belül, hanem a város megközelítésében is 21. századi feltételekkel lehet már közlekedni. Gratulálunk a kivitelezőknek, tervezőknek, hogy határidőre, magas szakmai színvonalon végezték el a munkát!”
Nyul Zoltán, a NIF Zrt. beruházási vezérigazgató-helyettese hozzátette: „Az Almádi különszintű csomópont átadása 2021. június végén megtörtént. A Budapesti és a Füredi csomópont között a jobb pálya lezárásra került, ahol jelenleg földmunkát, valamint vízépítési munkát végeznek, a forgalom a bal pályán 2×1 sávban halad. Az Almádi és a Füredi különszintű keresztezések között lévő, déli iparterületre vezető kerékpárút is ismét megnyitásra került 2021. november 15-én. A Füredi csomóponti hídnál a gerendák beemelése, a pályalemez, illetve a pillérvédő szegélyek építése megtörtént. Jelenleg a szigetelésvédő öntöttaszfalt készítése, és a téliesítés van folyamatban. A Füredi csomópontnál a záportározó-építése, töltésépítés, valamint háttöltés építése zajlik most.”
Kontrát Károly, országgyűlési képviselő elmondta: „Az új szakasz elsősorban a Fűzfőről, Litérről és a környékről Veszprémbe dolgozni, tanulni járók mindennapjait könnyíti meg, de nagyon fontos a Balatonra igyekvők számára is.”
A 8. sz. főút Veszprém déli elkerülő építése az Innovációs és Technológiai Minisztérium megbízásából, a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában, hazai forrásból valósul meg. A kivitelezést a Strabag Építő Kft. végzi nettó 25,3 milliárd forint értékben.