Ütemezés szerint haladnak a Hídrekonstrukciós program I./3. ütemének munkálatai
A 120a sz. Budapest – Újszász – Szolnok vasútvonal, Nagykáta – Újszász vonalszakaszon zajló beruházás egyik helyszínén, a Tápió-patak hídnál tartott sajtótájékoztatót Farkas Sándor, az A-Híd Zrt. projektvezetője és Kiss Boglárka, a NIF Zrt. szóvivője.
A NIF Zrt. beruházásában zajló Hídrekonstrukciós program I. projekt keretében előzőleg két ütemben valósultak meg fejlesztések. A 10. sz. vasútvonalon Külsővatnál a Marcal híd rekonstrukciója, a 20. sz. vasútvonalon Ajkánál a Torna-patak hidak újultak meg, a 40. sz. vasútvonalon Rétszilasnál átépítésre került a Sárvíz-Nádor-csatorna híd, Tolnanémedinél a Kapos híd I., Pincehelynél pedig a Kapos híd II. rekonstrukciója valósult meg.
A jelenleg zajló harmadik ütem 3 vasúti híd rekonstrukcióját tartalmazza. A fejlesztések célja az országos vasúthálózat érintett vonalain a szűk keresztmetszetek kiváltása. A Tápió-patak híd átépítése során 18 m szabadnyílású, vasbeton teknőhíd tartóbetétes vasbeton lemezhíddá történő átépítése valósult meg.
Fejlesztésen esett át a szintén tápiógyörgyei Ilike-ér híd, ahol az 5 m nyílású, kéttámaszú monolit vasbeton teknőhíd bal oldalán egy, a kábelek átvezetésére is alkalmas, acélszerkezetű üzemi járda került kiépítésre.
A farmosi Hajta-patak híd átépítése során a 12 m szabadnyílású vasbeton teknőhíd tartóbetétes vasbeton lemezhíddá való átépítése valósult meg. A régi vasúti hídszerkezet elbontásra került, helyette új, kapcsolódó vasúti felépítménnyel ellátott hídszerkezet épült. Az átépítés két ütemben történt, mivel az egyik vágányon folyamatosan biztosítani kellett a forgalmat. A felszerkezet és a hídfők átépítésre, az alaptestek megerősítésre kerültek. Az átépítés során megújult a híd teljes teherhordó szerkezete, szélesebb, biztonságosabb üzemi járdák épültek, valamint a műtárgy mostantól maradéktalanul alkalmassá vált az akár 160 km/h sebességű szerelvények átvezetésére is. A híd forgalomba helyezése 2021. augusztus 29-én megtörtént, kiegészítő és utómunkálatok, valamint tereprendezési munkálatok maradtak hátra.
A projekt a közlekedés, azon belül pedig a kötöttpályás közösségi rendszer szolgáltatási színvonalának fejlesztését szolgálja, ezáltal kiemelt nemzetgazdasági érdekek és célok megvalósításához járul hozzá.
Farkas Sándor, az A-Híd projektvezetője elmondta: A projektben nevesített hidak korukat és műszaki állapotukat tekintve olyannyira elavultak voltak, hogy a rendszeres karbantartás ellenére is esedékessé vált a teljes felújításuk. A hidak átépítésével megszűnnek a lokális sebesség- és tengelyterhelés korlátozások.
Kiss Boglárka, a NIF Zrt. szóvivője hozzátette: A Hídrekonstrukciós program tovább folytatódik az I./4. ütemben. A 101. sz. vasútvonal berettyóújfalui Kék-Kálló híd új, egyvágányú, 12 m nyílású, merev tartóbetétes vasbeton híd tengelyterhelés emelése, a híd átalakítása, megerősítése, illetve szükség szerinti átépítése valósul meg. Jelen pillanatban a kivitelező kiválasztására vonatkozó közbeszerzési eljárás értékelése van folyamatban.
Czerván György, a térség országgyűlési képviselője örömét fejezte ki, hogy a fejlesztések által javul a vasúti közlekedés színvonala és az érintett közúti tranzitútvonalak biztonsága a választókerületben.
A Hídrekonstrukciós program I./3. üteme az Innovációs és Technológiai Minisztérium megbízásából, a NIF Zrt. beruházásában, az A-Híd Zrt. kivitelezésében, uniós forrásból valósul meg nettó 1.561.034.161,- forint értékben.