Elkezdődtek a debreceni Észak-Nyugati Gazdasági Övezet kialakításával összefüggő infrastruktúra fejlesztések
A beruházásnak köszönhetően 2021 végére megépül a debreceni Észak-Nyugati Gazdasági Övezet (ÉNYGÖ) eléréséhez szükséges vasúti összeköttetés a kiszolgáló létesítményekkel. A nyitóünnepségen beszédet mondott Pósán László, Hajdú-Bihar megye 2. sz. választókerület országgyűlési képviselője, Papp László, Debrecen polgármestere, Nyiszter Tamás, a MÁV Zrt. beruházási vezérigazgató-helyettese, és Nyul Zoltán, a NIF Zrt. beruházási vezérigazgató-helyettese.
A projekt keretén belül átépítik a 108. sz. vasútvonal Debrecen – Macs állomás vasúti vonalszakaszát 80-100 km/h pályasebességre. A 100. sz. Szolnok-Debrecen vasútvonal érintett szakaszán 160 km/h pályasebességre és 225 kN tengelyterhelésre, az állomási vágányokon 40 km/h pályasebességre és 225 kN tengelyterhelésre fejlesztik a vasúti infrastruktúrát. A kivitelezés során a meglévő nyomvonal felújítása mellett (~11,6 km) elvégzik a szükséges korrekciókat (~3,6 km). Debrecen és Tócóvölgy állomások között a meglévő mellé egy második vágányt is építenek.
Debrecen állomáson felsővezetéki és központi forgalomirányító rendszereket telepítenek, megújítják a jelenlegi biztosítóberendezést és az üzemi épületet. Tócóvölgy állomáson a jelenlegi felvételi épületet alakítják át, Macs állomáson a jelenlegi helyén egy új felvételi épületet építenek. Az ÉNYGÖ területéhez csatlakozóan rakodó pályaudvart létesítenek Macs Ipari Park állomás kiépítésével, ahol központi forgalomirányítási központot létesítenek.
A nyitóünnepségen Pósán László Hajdú-Bihar megye 2. sz. választókerület országgyűlési képviselője elmondta: az új ipari övezet kereskedelmi és közlekedési vérkeringésbe való bekapcsolása által, számos cég talál majd itt otthonra, ez pedig jelentősen hozzájárul a város gyarapodásához. Ezek a beruházások alkalmasak arra, hogy kinyissák a kaput az új befektetők előtt, illetve hozzájáruljanak a gazdaság és a közlekedés fejlesztéséhez.
Papp László, Debrecen polgármestere kihangsúlyozta: gazdaságot építeni, ipart fejleszteni csak ott lehet eredményesen, ahol kiemelkedő közlekedési infrastruktúra áll rendelkezésre. A jelenleg zajló folyamatok Debrecent gazdasági és közlekedési értelemben a közép-európai régió kiemelkedő jelentőségű városává teszik. A mai napon elhelyezzük Kelet-Magyarország legjelentősebb ipari intermodális terminálját, amely nem csak a leendő BMW-gyárat, hanem Debrecen minden ipari parkját, sőt egész Kelet-Magyarország logisztikai tevékenységét képes lesz támogatni és kiszolgálni. A város nyugati oldalán létrejött – kiterjedését tekintve összesen több mint 1000 hektárnyi – ipari park hálózat logisztikai kiszolgálása akár autópályán, akár vasúton teljes körűen biztosított lesz.
Nyiszter Tamás, a MÁV Zrt. beruházási vezérigazgató-helyettese hozzátette: tavaly mintegy félmillió utas által igénybe vett 108-as számú Debrecen-Füzesabony vasútvonalon, 2019-től kezdődően időszakos vágányzár van érvényben az ÉNYGÖ ellátását segítő pályahálózat fejlesztése miatt. A teljes értékű forgalom várhatóan 2021 őszén vehető fel újra. A NIF Zrt.-vel együttműködve, a MÁV is tevékenyen vesz részt a térség közlekedési színvonalának javításán. Hosszabb távon a 106-os vasútvonalon várható beavatkozás, megvalósulhat a vasútvonal meghosszabbítása egészen Nagyváradig.
Nyul Zoltán, a NIF Zrt. beruházási vezérigazgató-helyettese hangsúlyozta: a beruházás amellett, hogy biztosítja az ÉNYGÖ korszerű vasúti összeköttetését, a vasútvonal átépítésével, a felépítmények megújításával hozzájárul a vasúti közlekedés minőségének és biztonságának növeléséhez: a teljes vonalszakaszon térvilágítást, kábelalépítményt és kábelhálózatot, integrált vasúti távközlő rendszert építünk ki vagy alakítunk át. Központi állítású, biztosítóberendezésbe kötött, váltófűtéssel ellátott kitérők, zajvédő fal, aszfalt burkolatú út, kerékpárút és járda, burkolt vágányok és rakterületek épülnek a csatlakozó útszakaszokkal. A megállóhelyeken pedig esőbeállókat telepítünk.
A beruházás a tervek szerint 2021 végére készül el. A kivitelezést az V-Híd Építő Zrt. végzi, a teljes projekt nettó kivitelezési költsége több mint 50 milliárd forint. A fejlesztés az Innovációs és Technológiai Minisztérium megbízásából, a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt beruházásában valósult meg.