Átadták a Várpalota elkerülő utat

Mától használhatják az autósok a 8. sz. főút Veszprém-Várpalota közötti szakaszát, melynek megépítésével a 8. sz. főút átkelés mentes szakasszá válik Székesfehérvár és Veszprém között. Az átadó ünnepségen jelen volt Orbán Viktor, Magyarország miniszterelnöke, Kontrát Károly, a térség országgyűlési képviselője, a Belügyminisztérium parlamenti államtitkára és miniszterhelyettese és Campanari-Talabér Márta, Várpalota polgármestere.

Az útszakasz két építési ütemben, biztonságos 2×2 sávos kialakítással, 110 km/órás tervezési sebeséggel és fizikai elválasztással épült meg.

Az I. ütem kivitelezése 2014. szeptemberében indult, ennek keretében az 5,9 km hosszú főpálya mellett, 2,4 km egyéb országos, illetve 2,35 km szervizút készült el. Ehhez kapcsolódóanegy külön szintű csomópont épült a 7204. jelű összekötő útnál, az elkerülő szakasz elején körforgalmú csomóponttal. . Az Ősi út keresztezésénél közúti felüljáró, körforgalmú csomóponttal, a Péti útnál közúti felüljáró és a Székesfehérvár-Boba vasúti vonal felett két új vasúti híd vezet át. Az összesen 814 m hosszan megépült zajvédőfalnak köszönhetően csökken a zajterhelés, javul a környékbeliek életminősége.

 A II. ütem építése 2016. októberben kezdődött meg.A további a 3,4 km hosszú főpálya mellett, 1,5 km egyéb országos út és 1,9 km szervizút épült ki. Pétfürdőnél külön szintű csomópont létesült két körforgalmú csomóponttal, valamint épült egy gyalogos és kerékpáros felüljáró is. Továbbá felújítottak két meglévő közúti felüljárót is.

A beruházásnak köszönhetően biztonságos, egységes, emelt szolgáltatási színvonalú közlekedés valósult meg Székesfehérvár-Veszprém között,     Várpalota mentesül a tranzitforgalom zajától és a levegő szennyezésétől, a Székesfehérvár és Veszprém között közlekedők gyorsabban és biztonságosabban érhetik el úticéljukat.

Kontrát Károly, a térség országgyűlési képviselője a Belügyminisztérium parlamenti államtitkára és miniszterhelyettese hangsúlyozta: „A várpalotaiaknak egy régi álma teljesült, az átmenő forgalom innentől már nem terheli a várost. Nagyon örültünk annak, hogy a kormány 2013-ban meghirdetett közútfejlesztési programja támogatta ezt a beruházást. Így 2014-ben letettünk az I. ütem alapkövet, 2016-ban a II. ütemét, ma pedig átadhatjuk a forgalomnak a teljes elkerülőt.”

Campanari-Talabér Márta, Várpalota polgármestere kiemelte: „Úgy gondolom, hogy Várpalota két része, amelyet eddig elválasztott a 8-as számú út, ma ismét egyesül, és az elkerülő út minőségi változást hoz az életünkbe. Szó szerint fellélegezhetünk, hiszen a város mentesül az áthaladó forgalom zajától és bűzétől. Mától van elkerülő utunk – amit még egyszer köszönünk –, de azért ne kerüljenek el bennünket, mert Várpalota felfedezésre vár! A most átadásra kerülő út a rendszerváltás utáni időszak kimagaslóan legnagyobb beruházása Várpalota és térsége életében, de ezzel nem fejeződnek be sem az útépítések sem az egyéb fejlesztések városunkban.”

A kivitelezést SDD Konzorcium (Dömper Kft.; Subterra – Raab Kft.; Pannon – Doprastav Kft.) végzi, a kivitelezés nettó költsége 21,84 milliárd forint (I. ütem), 6,23 milliárd forint (II. ütem). A beruházás uniós és hazai forrás felhasználásával, a CEF (Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz) támogatásával a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium megbízásából, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában valósul meg.

A beruházásról további képek a projektlapoknál a galériákban érhetőek el. A Várpalota elkerülő I. és II. ütem alapadatai és képei az alábbi linkeken érhetőek el:

8. sz. főút Várpalota elkerülő I. ütem megvalósítása – szakaszolt projekt

8. sz. főút Várpalota elkerülő II. ütem megvalósítása

 

2018. március