Utolsó szakaszába ért a Várpalota elkerülő út építése
Várhatóan 2018. márciusától használhatják az autósok a 8. sz. főút Veszprém-Várpalota közötti szakaszát, melynek megépítésével a város mentesül az áthaladó gépjárművek zajától és a levegőszennyezésétől. Sajtóbejárás keretében ismertette a kivitelezés jelenlegi állását Kontrát Károly, a térség országgyűlési képviselője, a Belügyminisztérium parlamenti államtitkára és miniszterhelyettese, Campanari-Talabér Márta, Várpalota polgármestere és Nagy Róbert, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. vezérigazgatója.
Az útszakasz két építési ütemben épül meg, az elkerülőt biztonságos 2×2 sávos, 110 km/órás tervezési sebeséggel, fizikai elválasztással alakítják ki.
Az I. ütem kivitelezése 2014. szeptemberében indult, ennek keretében az 5,9 km hosszú főpálya mellett, 2,4 km egyéb országos, illetve 2,35 km szervizút épül. Ehhez kapcsolódóan egy külön szintű csomópont, két körforgalmú csomópont és a Székesfehérvár-Boba vasúti vonal felett két új vasúti híd és összesen 814 m hosszan zajvédő fal is létesül.
Befejezték a közműkiváltási munkálatokat, és 2017. május végére elkészült a 7204. jelű Várpalota – Nádasdladány összekötő út külön szintű csomópontja is. A 8. sz. főút több szakaszán már az új jobb és balpályán közlekedhetnek az autósok, ideiglenesen forgalomba helyezték a 8. sz.-7204. sz. utak kereszteződésében megépült körforgalmi csomópont két ágát is. Továbbra is szigorú forgalomkorlátozás mellett halad a forgalom, de már három – az Ősi úti körforgalom és Ősi út keresztező, a Nádasladányi bekötő út, valamint a Péti út feletti – közúti hidat is használhatják az autósok, és a 8. sz. főút felett átívelő, a Székesfehérvár-Boba vasútvonalhoz tartozó két vasúti hídon is közlekednek a vonatok.
A tavaly októberben megkezdett II. ütemben 3,4 km főpálya mellett, 1,5 km egyéb országos út és 1,9 km szerviz utat építünk. Pétfürdőnél külön szintű csomópont, valamint egy gyalogos és kerékpáros felüljáró, két körforgalmi csomópont épül, illetve felújítunk két közúti felüljárót is.
Székesfehérvár, illetve Veszprém felől érkezők 2017. júliusától már használhatják a több ütemben átadott új Pétfürdői csomópont elkészült körforgalmát, és az ahhoz kapcsolódó utakon keresztül érhetik el a meglévő 8-as számú főutat, melynek több, Várpalotán belül és kívül eső szakaszán is már az elkészült új úton közlekedhetnek az autósok.
Kontrát Károly, a térség országgyűlési képviselője, a Belügyminisztérium parlamenti államtitkára elmondta: „Várpalotát most még kettévágja a 8-as főút, de a város újra eggyé válik, amint megépül az elkerülő út. Ez felgyorsítja a térség gazdasági fejlődését, az itt működő vállalkozások szerepe erősödik. Ugyanakkor a város közlekedése biztonságosabbá válik, egészségesebb levegőjű városban élhetnek az itt lakók. Mindezek következtében Várpalota vonzereje is egyre nagyobb lesz.”
Campanari-Talabér Márta, Várpalota polgármestere kiemelte: „Mérföldkőhöz érkeztünk, hiszen már három éve zajlik a város életét meghatározó beruházás a 8. sz. főút, elkerülő út építése. Erre a fejlesztésre Várpalotán több, mint két évtizedet vártak az itt élők, és várhatóan néhány hónap múlva ennek a munkának a végére érünk, ami többek között a beruházóval és kivitelezővel fenntartott példaértékű együttműködésnek is köszönhető.”
Nagy Róbert, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. vezérigazgatója a kivitelezés jelenlegi állását ismertette: „Mindkét ütem keretében út-, híd- és vízépítési munkálatokat végeznek. Véglegesítik a Péti út és a csatlakozó szerviz út kapcsolatát. A szerviz út aszfaltozását végzik jelenleg, kialakítják a végleges forgalmi rendet is. A Péti út hídjánál közúti forgalom fenntartása mellett folynak a befejező munkálatok. A II. ütem keretében a főpálya építési munkálatai zajlanak, az út melletti vízelvezető árok és szegély építése is folyamatban van. A benzinkút mellett megépülő gyalogos-kerékpáros hídhoz kapcsolódó utakat is építik, a Pétfürdői csomópont és a meglévő, felújított, Székesfehérvár-Szombathely vasútvonal feletti híd befejező munkálatai zajlanak.
A kivitelezést SDD Konzorcium (Dömper Kft.; Subterra – Raab Kft.; Pannon – Doprastav Kft.) végzi, a kivitelezés nettó költsége 21,84 milliárd forint (I. ütem), 6,23 milliárd forint (II. ütem). A beruházás uniós és hazai forrás felhasználásával a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium megbízásából, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában valósul meg.