Székesfehérvár Megyei Jogú Város vasútállomás intermodális átszállókapcsolatainak fejlesztését és P+R parkolók kialakítása
A székesfehérvári intermodális csomópont a vasútállomás előtti Béke téren, illetve annak környezetében kerül kialakításra.
A tervezett új helyközi autóbusz-pályaudvar 11 db induló kocsiállása a Béke térnek a Deák Ferenc utcától nyugatra eső részén kerül elhelyezésre decentrumként (emellett a Piac téri autóbusz állomás is megmarad), a Béke téri terület korlátai miatt az érkező kocsiállások és a vonatpóló autóbuszok megálló helyei a vasútállomás felvételi épületétől nyugatra kerülnek kialakításra az új gyűjtőút mellett, összesen 4+5 db. A helyi járatok a tervezett átmenő körjárati rendszenek megfelelően a Mártírok útja – Deák Ferenc utca és a Prohászka Ottokár – Széchenyi utca felőli gyűjtőút csomópontjai közötti szakaszon, mindkét irányban kialakított autóbuszöbölben állnak meg, rövid átszállási távolságokkal a helyközi és távolsági járatokhoz. A Béke téri autóbusz-pályaudvar közúti kapcsolatai érdekében a bejáratnál a Deák Ferenc utcai csomópontban jelzőlámpás forgalomirányítás létesül.
A Béke tér keleti oldalán közösségi tér kerül kialakításra, valamint itt kerülnek elhelyezésre a mozgássérültek parkolói (4 db), és a vasútállomás kiszolgálását biztosító rakódó terület is. A taxiállomás és a K+R parkolók a tér északi-keleti oldalán kerülnek elhelyezésre.
Az intermodális csomópont könnyebb megközelítése érdekében kiépítésre kerül a Széchenyi utca és a Béke tér, valamint a P+R parkoló kapcsolatát biztosító új gyűjtőút 2x1 forgalmi sávval a vasút északi oldalán azzal párhuzamosan, illetve a Széchenyi utcai jelzőlámpás csomópont is.
A tervezett autóbusz-pályaudvar forgalmi és tároló területe különválasztva kerül elhelyezésre, ezért 24 férőhelyes autóbusz tároló kerül kialakításra a Széchenyi utca – Béke tér bekötő út és a Kölcsey Ferenc utcai garázssor között, ahol üzemeltetői kiszolgáló épület is létesül 315 m2 alapterülettel és 10 db üzemi személygépkocsi parkolóval.
A P+R parkolók – annak érdekében, hogy a vasútállomáshoz és az autóbusz-pályaudvarhoz minél közelebb legyenek – a felvételi épülettől nyugatra kialakított gyűjtőút melletti parkolóházban és térszínen kerülnek elhelyezésre. A parkolóházban 230 férőhely, míg térszínen 69 db, összesen 299 db parkoló kerül kialakításra. A parkolóház közúti kapcsolata a Széchenyi utca és a Kaszap István utca irányóból is biztosított lesz.
Az intermodális csomópont területén B+R kerékpár tárolók kialakítása is megvalósul. A vasútállomás keleti oldalán, a Mártírok úti kerékpárúthoz, valamint a gyalogos felüljáróhoz csatlakozva 116 db és a vasútállomás felvételi épület nyugati oldalán két egységben összesen 86 db.
A csatlakozó utakon és a Béke téren - a Prohászka Ottokár utcai és Mártírok úti szakaszok összekötésével és a Deák Ferenc utcai kapcsolatok biztosításával - kerékpárutak és kétoldali irányhelyes kerékpársávok épülnek az intermodális csomópont megközelítése érdekében.
A létesítendő új intermodális csomópont miatti forgalomnövekedés szükségessé teszi az új megközelítő útvonal építését és a csatlakozó utak felújítását. Megépül a déli tehermentesítő út részeként az Új Váralja sor – Takarodó úti csomópont és a Mártírok útja között a vasútvonalak külön szintű közúti keresztezése. A közúti felüljáró 2x1 forgalmi sávval, mindkét végén körforgalmú csomóponttal, elválasztás nélküli gyalog- és kerékpárút átvezetésével kerül kialakításra. A tehermentesítő út folytatásaként felújításra kerül az Új váralja sor a Széchenyi utca és a Takarodó út közötti szakaszon, amelynek keretében irányhelyes kétoldali kerékpársáv is kialakításra kerül az úttal párhuzamosan. Szintén megtörténik a Mártírok útja felújítása a tervezett körforgalmú csomópont és a 62. sz. fkl. út (Seregélyesi út) közötti szakaszon, ahol az úttal párhuzamosan önálló vonalvezetésű kerékpárút létesül. A tehermentesítő úthoz kapcsolódóan körforgalmú csomópont kerül kialakításra a Széchenyi utca és az Új Váralja sor kereszteződésében.
A projekt során a jelenlegi vasúti felvételi épület funkcionális bővítése is megtörténik. Megvalósul az autóbuszos kiszolgálást biztosító ügyfélszolgálati iroda, pénztárak (a MÁV-os pénztárakba integrálva), irodahelyiségek, valamint egy új vizesblokk a felvételi épület keleti szárnyában.
A projektben közlekedés informatikai fejlesztések is tervezettek, amelynek keretében teljes körűen megvalósul az új autóbuszpályaudvaron és annak környezetében a vizuális és hangos utastájékoztatás, a P+R parkoló foglaltsága több helyszínen kijelzésre került, valamint kiépülnek a biztonsági térfigyelő kamerarendszerek is.
A kedvezményezett neve, projekt címe: NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő zártkörűen működő Részvénytársaság, Székesfehérvár Megyei Jogú Város vasútállomás intermodális átszállókapcsolatainak fejlesztése és P+R parkolók kialakítása
A szerződött támogatás összege: 836 002 779 Ft
A támogatás mértéke (%-ban): 100% EU
A projekt befejezési dátuma: 2022.08.31.
A projekt azonosító száma: IKOP-3.2.0-15-2017-00024
Adatok | |
---|---|
Projekt típusa | Intermodális csomópont |
Kialakítás típusa |
Úthálózat Közúti csomópontok Felüljáró Új P+R parkolók száma Helyi közlekedés Helyközi közlekedés Kerékpár hálózat B+R parkolók Gyalogos hálózat Akadálymentesítés Egyéb |
Úthálózat | 4057 méter |
Közúti csomópontok | 4 db. körforgalmú, és 3 db. jelzőlámpás csomópont kerül kialakításra. |
Felüljáró | 155 méter |
Új P+R parkolók száma | 299 darab |
Helyi közlekedés | A Béke téren, az útpálya mindkét oldalán 3-3 férőhelyes helyi autóbuszmegállók épülnek. |
Helyközi közlekedés | A pályaudvar részben áthelyezésre kerül a Béke térre, ahol 11 indító és 4 érkező kocsiállás kialakítása tervezett. |
Kerékpár hálózat | A beavatkozási területen összesen 806 m önálló vonalvezetésű kerékpárút, 749 m gyalog- és kerékpárút, valamint 2070 m hosszon kétoldali irányhelyes kerékpársáv létesül. |
B+R parkolók | 202 darab |
Gyalogos hálózat | A gyalogos hálózat a projekt teljes beavatkozási területén kiépítésre kerül, amelynek részeként számos kijelölt gyalogos átkelőhely is létesül jelzőlámpás forgalomirányítással. |
Akadálymentesítés | A projekt teljes beavatkozási területén megvalósul. |
Érintett megyék | Fejér megye |
Érintett települések | Székesfehérvár |
A projektben részt vett tervező(k) | KÖZLEKEDÉS Fővárosi Tervező Iroda Kft.; UVATERV Út-, Vasúttervező Zrt.; Pro Urbe Mérnöki és Városrendezési Kft.; VIBROCOMP Akusztikai, Számítástechnikai Szolgáltató és Kereskedelmi Kft. mint közös ajánlattevők |
Fázis |
Előkészítés Megvalósíthatósági tanulmánnyal rendelkezik. Engedélyezési tervvel rendelkezik. Építési engedéllyel rendelkezik. Tenderdokumentációval rendelkezik. Elindult a közbeszerzési eljárás. |
Forrás | A beruházást az Európai Unió és a magyar állam támogatja. |