Szabadbattyán – Balatonfüred vonalszakasz villamos felsővezeték kiépítése, állomások részleges akadálymentesítése, vasútépítési és kiegészítő építési munkáik elvégzése, előkészítés és kivitelezés
A projekt keretében a Szabadbattyán és Balatonfüred közötti, mintegy 55 km-es vonalszakasz villamosítása történt meg. A fejlesztés eredményeképpen a keleti medence állomásai és megállóhelyei gyorsabban elérhetőek a 2021. évi nyári menetrend kezdetétől.
A munkálatok 2019 év végén kezdődtek, és 2021 őszén értek véget. A beruházás során átépült Polgárdi, Balatonkenese, Balatonfűzfő és Alsóörs állomás, ahol többek közt 55 cm magas, akadálymentes peronokat építettek, korszerű térvilágítást és hangos utastájékoztató berendezéseket telepítettek.
A mozdonycsere új helyszínen, a korábbi székesfehérvári állomás helyett Balatonfüreden történik, melynek érdekében csonkavágány került kiépítésre.
A vasúti pálya vonatkozásában a vonalszakaszon fenntartási szabályozási munkák kerülnek elvégzésre mintegy 46 km hosszon, valamint Polgárdi, Balatonkenese, Balatonfűzfő és Alsóörs állomásokon 5,4 km hosszban átépült a meglévő vágány az alépítmény megerősítésével együtt.
Teljeskörűen elkészült a felsővezeték-hálózat és a villamos betápláláshoz szükséges infrastruktúra, befejeződtek a vasúti pálya- és állomásátépítési munkálatok, valamint megtörtént a biztosítóberendezés üzembe helyezése és a felsővezeték feszültség alá helyezése is. A sikeres üzemi próbák lezajlottak, 2021. május 25. óta villamos vontatású próbamenetek közlekednek Szabadbattyán és Balatonfüred között. 2021. május 31-én, a vágányzárat követően megindult a vasúti forgalom – egyelőre a megszokott, dízeles vontatással, majd 2021. június 19-én a nyári menetrend a villamosüzemmel együtt került bevezetésre.
Az alsóörsi állomáson már 2020. év végén elkészült a felsővezetéki járműtároló épülete. Ebben az épületben állomásozik a vasútvonal karbantartási munkáihoz használatos felsővezeték szerelő-karbantartó jármű. Az épület vágánykapcsolata az állomási vágányok kiépítésével együtt valósult meg.
A vasúti munkák mellett a szabadbattyáni vontatási transzformátor alállomás fejlesztési munkálatai is befejeződtek. A projekt részeként Szabadbattyán meglévő 120/25 kV villamos vontatási alállomásának bővítése megtörtént, egy 132/2×27,5 kV-os, 16 MVA-es transzformátorral, külön Balatonfüred irányú kitápláló mező létesítésével. A vontatási energia biztosításához új tápvezeték épült ki a betápláló fázishatárig, ezzel a vasútvonal 2×25 kV-os táplálási rendszere biztosíthatóvá vált egészen Balatonfüredig.
• a kedvezményezett neve: NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő zártkörűen működő Részvénytársaság
• a projekt címe: Szabadbattyán - Tapolca - Keszthely villamos üzem kiépítése a Balaton körül I. ütem (Szabadbattyán - Balatonfüred) előkészítése és kivitelezése és a II. ütem előkészítése
• projekt azonosító száma: IKOP-3.2.0-15-2016-00019 és IKOP-2.1.0-15-2016-00024 (Szabadbattyán alállomás)
• a szerződött támogatás összege: 24 020 000 000 Ft (IKOP-3.2.0-15-2016-00019)
• a szerződött támogatás összege: 2 857 716 945 Ft (IKOP-2.1.0-15-2016-00024)
• a támogatás mértéke: 100% (85% EU/ 15% hazai)
• a projekt befejezési dátuma (műszaki átadás-átvétel): 2021.09.30.
Adatok | |
---|---|
Projekt típusa | Vasút |
Kialakítás típusa | Felújítás egy vágány |
Felújítás egy vágány | 55000 méter |
Érintett megyék | Fejér megye, Veszprém megye |
Érintett települések | Alsóörs, Balatonalmádi, Balatonfüred, Balatonfűzfő, Balatonkenese, Csajág, Csopak, Füle, Polgárdi, Szabadbattyán |
Kivitelező | ÉB 2018 Konzorcium (VASÚTVILL Kft. és R-KORD Kft) |
Fázis | Kivitelezés |
Kivitelezés kezdete | 2019. szeptember |
Kivitelezés várható befejezése | 2021. szeptember |
A kivitelezés szerződéses összege | 23 649 534 642 Ft |
Forrás | A beruházást az Európai Unió és a magyar állam támogatja. |