Kelenföld – Ferencváros vasúti vonalszakasz korszerűsítésének előkészítése
A projekt célja az 1. számú vasútvonal Kelenföld és Ferencváros állomások közötti cca. 6 km hosszúságú szakaszának fejlesztése érdekében háromvágányú kapcsolat és új elővárosi megállók kialakításának tervezése. A projekt az ún. Déli körvasút koncepció részét képezi.
Budapest, mint TEN-T csomópont a magyar közlekedési rendszer legszűkebb keresztmetszete, három TEN-T törzshálózati folyosó érinti, a Mediterrán, a Keleti/Kelet-Mediterrán és a Rajna-Duna folyosók. A Déli összekötő vasúti Duna-híd és a csatlakozó vágányhálózat stratégiai és operatívan is kulcsfontosságú keresztezési pontja a vasúti hálózatnak. A MÁV Zrt. hálózatának legforgalmasabb állomásköze a Kelenföld és Ferencváros állomások közötti szakasz, mely jelenleg kétvágányú, villamosított pálya, az engedélyezett sebesség 80 km/h, a megengedett tengelyterhelés 210 kN, tehát nem teljesíti a nemzetközi átjárhatóságot biztosító feltételeket. Az átjárhatósági követelmények és a vonalszakasz szűk keresztmetszete miatt fejlesztése szükséges.
Kiemelt figyelmet kap továbbá az érintett terület zaj- és rezgésvédelme, valamint az egyéb környezetvédelmi szempontok is. Ennek megfelelően feladat többek között a több helyszínen, több alkalommal történő zajmérés, a fejlesztési igények és a zajmérések eredményei alapján zajgátló létesítmények (aktív és/vagy passzív) tervezése.
A projekt eredményeképpen rendelkezésre álló munkarészek tervezetten a következők. A vonalszakasz környezeti hatástanulmánya, engedélyezési tervei, a létesítéshez szükséges engedélyek, valamint a tenderdokumentáció.
Adatok | |
---|---|
Projekt típusa | Vasút |
Kialakítás típusa | Felújítás két vágány |
Felújítás két vágány | 6000 méter |
Érintett megyék | Budapest megye |
Érintett települések | Budapest |
A projektben részt vett tervező(k) | Ring - Kontúrcsoport - Veszprémterv Konzorcium |
Fázis |
Előkészítés Megvalósíthatósági tanulmánnyal rendelkezik. |
Forrás | A beruházást a magyar állam finanszírozza. |