A héten megkezdődnek a Szolnok-Szajol vasútvonal felújításához kapcsolódó látványos munkálatok
A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásban megújul a Szolnok – Szajol vasúti vonalszakasz. A 6,4 km hosszú nyíltvonali pályát a hozzá tartozó felsővezetékkel és biztosítóberendezéssel, útátjárókkal együtt teljesen átépítjük. Új 200 m hosszú Tisza hidat építünk, felújítjuk a kapcsolódó 5 ártéri hidat, korszerűsítjük a Zagyva-hidat. A kivitelezés menetéről Szolnok polgármestere és Loppert Dániel, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. kommunikációs vezetője sajtótájékoztatón számoltak be.
A 6,4 km hosszú Szolnok- Szajol állomásköz az egyik legfrekventáltabb és egyben a legleterheltebb vasúti vonalszakasz hazánkban, ami azt jelenti, hogy megközelítőleg egy nap 200 szerelvény halad itt át. Kiemelt szerepe van a hazai vasúti forgalomban, hiszen ez a szakasz köti össze a tiszántúli területek nagy részét a fővárossal. A szakaszt a Tisza és a Zagyva folyók keresztezik. A két folyami acélszerkezetű vasúti híd közül a szolnoki Tisza-híd Magyarország egyik legnagyobb közel 200 m hosszú kétvágányú vasúti hídja.
A vonalszakasz az árvizek által jelentősen veszélyeztetett területen halad, ezért már a tervezés során kiemelten figyelembe vettük az árvízvédelmi szempontokat. Szajolnál a pálya mindkét oldalán új árvízvédelmi földgátat építünk 450 m hosszan. Ezzel a megoldással a Tisza felől érkező árvíz Szajol állomásra történő bejutását megakadályozzuk és elősegítjük a folyamatos vasúti közlekedés fenntarthatóságát.
A Zagyva-hidat helybe újítjuk fel és teljesen új Tisza-hidat és Tisza ártéri hidat építünk. Az új 200 m hosszú Tisza-híd 2 db újonnan épülő egy vágányú mederszerkezetből és a felújított csatlakozó ártéri hidakból áll majd. A meglévő hidak és az új híd is térvilágítással lesz ellátva. Az új 40 m-es ártéri Tisza-híd segíti a gyakran megjelenő árvizek biztonságosabb és gyorsabb lefolyását, így jelentős szerepet kap az árvízi védekezésben. A teljes hídon átvezetett pálya tervezési sebessége 160 km/h és a szerkezet alkalmas a nehézjármű-forgalmi terhelés viselésére is. A beruházás során megújul a besenyszögi közúti aluljáró vasúti szerkezete is.
A tervek alapján 8605 nm zajárnyékoló falat építünk, mely Szolnok Tallinn nevű városrészét fogja védeni a zajártalomtól, illetve a Milléri Sporttelep környezetét. A vasúti pálya a felújítása, és az ETCS 2 vonatbefolyásoló rendszer kiépítése után a pályasebesség 160 km/h-ra történő megemelése lehetővé válik és az átépítést követően a tengelyterhelés 225 kN-ra növelhető.
Szalay Ferenc, Szolnok város polgármestere elmondta: „Szolnok igazi vasutas város, a hazai vasúti közlekedés egyik legnagyobb csomópontja. A vasút nem csupán a múlt és a jelen közlekedési eszköze, hanem a jövőé is, így kiemelten fontos a sínpálya felújítása. A korszerűbb, gyorsabb pályarendszer jelentősen javítja az áruszállítás, valamint a személyszállítás feltételeit, amiből Szolnok nagyon sokat profitálhat.”
Loppert Dániel, a NIF Zrt. kommunikációs vezetője elmondta: „A Szolnok-Szajol vasútszakasz felújítás a 100. vasútvonal komplex korszerűsítésének része, mely során az előző években már átépült a Budapest-Szolnok-Cegléd szakasz, illetve jelenleg folynak a kivitelezési munkálatok a Szajol-Püspökladány szakaszon is. A kivitelezési munkák során a közlekedés jellemzően fél pályás forgalom mellett zajlik majd, kivéve 2014. október 5. és október 11. között, amikor az új Tisza-híd beemelése miatt teljes vágányzárt alkalmaznak a szakaszon, ekkor autóbuszok segítségével közlekedhetnek az utasok Szolnok és Szajol között. A beruházás 2015. decemberében ér véget, ezt követően biztosított lesz a térség árvízvédelme is, mely érdekében új földgátat építünk.”
A Szolnok (kiz.) – Szajol (kiz.) vasúti vonalszakasz a nemzeti vasúti törzshálózat 100-as és 120-as vonalának közös szakasza, mely az ország egyik legforgalmasabb és stratégiailag is fontos vasúti vonalszakasza, továbbá az ún. transzeurópai közlekedési hálózat (Trans-European Transport Network, TEN-T) része is.
A IV. transzeurópai korridor magyarországi része több projekt keretében valósul meg. A vonal legnagyobb része már átépült. A jelenlegi Szolnok – Szajol kivitelezési projekt csatlakozik a már átépült Budapest-Cegléd-Szolnok és Szajol-Gyoma, valamint a jelenleg kivitelezés alatt álló Szajol-Püspökladány szakaszhoz. Folyamatban van még a Gyoma-Békéscsaba vonalszakasz kivitelezése és Békéscsaba állomás átépítése is.
A kivitelezést a TISZA-2013 Konzorcium végzi, melynek a KÖZGÉP Építő-, és Fémszerkezetgyártó Zrt., a STRABAG Vasútépítő Kft. és a Swietelsky Vasúttechnika Kft. a tagjai. A beruházás nettó értéke 20,6 milliárd forint. A Szolnok-Szajol vasúti vonalszakasz az Új Széchenyi Terv részeként a Közlekedés Operatív Program (KÖZOP) keretében uniós források felhasználásával valósul meg.