Először Magyarországon: útfelújítás hideg remix technológiával egy teljes főúti szakaszon

Hazánkban először alkalmazza teljes főúti hosszban a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. a helyszíni hideg remix eljárást. A technológia előnye, hogy egy új úttal egyenértékű, de háromszor hosszabb élettartamú pályát kapunk, fele annyi munkaidővel, 100%-os újrahasznosítással, környezetbarát módon. A hagyományos technológia alkalmazásával átlagosan 2 hónap alatt készül el egy 1 km-es útszakasz 11,5 tonnás burkolaterősítés, szélesítéssel. A hideg remix technológia segítségével ez az idő 1 hónapra csökken.

A 62. sz. főút 11,5 tonnás burkolat-megerősítése, és szélesítése során 21,03 km-en hideg remix technológiával korszerűsítjük a szakaszt. A Dunaújváros és Székesfehérvár közötti szakaszon a jelenlegi 10 m-es koronaszélességet 12m-re növeljük.  

Loppert Dániel, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. kommunikációs vezetője elmondta: „A hideg remix eljárás során a meglévő aszfaltrétegeket nem bontjuk fel és nem szállítjuk el egy lerakóhelyre, hanem cement, finom szemszerkezetű anyag és víz hozzáadásával a helyszínen egy speciális, jelen esetben egy 30 tonnás remixelő gép segítségével bedaráljuk. Az így összekevert anyagot elterítjük és hengereljük. A végeredmény egy teljesen új útalap, melyre három réteg új aszfaltot tesznek. A felújítás során a környezetet sem terheljük, mivel nincs bontási törmelék, mely ebben az esetben több mint húszezer m3 anyagot jelentene. A nemzetközi tapasztalatok azt mutatják, hogy ezzel az eljárással felújított utak élettartama háromszorosa a hagyományos útfelújításhoz képest.”

A 62.sz.főúton napi  7-10.000 jármű közlekedik, melynek harmada nehézgépjármű. A felújítással és az elkerülők megépítésével a menetidő várhatóan 15 perccel csökken. A teljes szakaszon megújítjuk a vízelvezető szikkasztót, burkolt árokrendszert építünk ki, valamint újrafásítást végzünk a közlekedésbiztonság szempontjából fontos beláthatóság figyelembe vételével. A felújítás 5 szakaszon, félpályás forgalomterelés mellett történik. Az útépítés kapcsolódik a már elkészült Perkáta elkerülőhöz és Székesfehérvár előtti vasúti külön szintű keresztezés szakaszához, valamint a kivitelezés alatt álló 10,5 km hosszan, új nyomvonalon épülő Seregélyes elkerülőhöz és a tervezett Szabadegyháza-ipartelep elkerülő szakaszhoz.

A projekt részeként a 62.sz. főút és a 6.sz. főút kereszteződésében korszerűsítjük a meglévő körforgalmú csomópontot, valamint 7 db balra kanyarodó új sávos csomópontot (Mélykút, Pálhalma, Börgönd, Jánosmajor 2 db, 6209. Szabadegyháza-Adony 2 db) építünk ki, ezáltal is növelve a közlekedésbiztonságot. Hat buszöböl párt (Pálhalma, Mélykút, Hangos, Jánosmajor, Börgönd, DAK gyár, Dunaújváros) átépítünk, a peronokat kiszélesítjük, meghosszabbítjuk. A 40-es km szelvénynél kétoldali minden igényt kielégítő tengelysúly mérőhelyet létesítünk. Sárrázó burkolattal látjuk el a földútcsatlakozásokat, és 10 km hosszan párhuzamos földút kiépítésével biztosítjuk az ingatlanok megközelítésének zavartalanságát.

A beruházást nettó 7,09 milliárd forint értékben végzi a közbeszerzésen nyertes Strabag Kft. A kivitelezés 2015 nyarára fejeződik be az Új Széchenyi Terv Közlekedési Operatív Program keretében, 85% uniós és 15% magyar forrás felhasználásával valósul meg.

 

2014. március