Zajlik a békéscsabai vasútállomás komplex átépítése

A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásban teljeskörűen megújul Békéscsaba vasútállomása, valamint a közúti, gyalogos megközelítését szolgáló útszakaszok. Átépül a vágányhálózat, korszerű állomás lesz magasperonnal, peronaluljáróval, esélyegyenlőséget biztosító liftekkel. A felvételi épület előtti teret parkosítjuk, ledes világítást helyezünk el, P+R és B+R parkolókat létesítünk. Jamina és a belváros összeköttetését biztosító leromlott állapotú felüljárót lebontjuk, 2015 őszére egy 2x2 sávos, gyalogos és kerékpáros közlekedésre is alkalmas ferdekábeles acélhidat építünk. A bontási munkálatok az Orosházi úti felüljáró lezárásával, február 21-én megkezdődnek. A Szerdahelyi úti szintbeni átjáró helyett korszerű közúti-,gyalogos- és kerékpáros aluljáró létesül, melynek megkezdődtek az előkészítő munkái.

A békéscsabai vasútállomás épülete eredetileg két külön részből állt. A két épületrész szétválasztási munkálatai múlt héten megkezdődtek, a befejezést követően a korabeli több mint 4 méter távolságot állítjuk vissza. Az egyikben a korhű, de modern, utasbarát felvételi épület lesz, a másikban a vasúti üzemi létesítmények kapnak helyet. A bontás miatt az állomás előtti füves részen ideiglenes járdát létesítünk, ezáltal biztosítva a zavartalan gyalogos közlekedést a posta irányába. Jelenleg restaurátorok dolgoznak az állomás belsején, eredeti szín- és falminták után kutatva. A felvételi épületben múlt héten megkezdtük a pavilonok bontását is. A falkutatási és az egyéb szükséges bontási munkákat követően még idén tavasszal hozzálátunk az épület korhű állapotának visszaállításához. Az állomás előtti tér átépítésével, 130 db P+R, 4 db K+R, 10 db taxi, 100 db kerékpár tárolására megfelelő helyet biztosítunk. Az állomás előtti rész térkőburkolatot kap, a parkosítás mellett padokat és szökőkutat is telepítünk, így biztosítva méltó környezetet a több mint 150 éves műemlék felvételi épületnek.

A kivitelezés különlegessége, hogy a peronok biztonságos, különszintű megközelítését lehetővé tevő, mintegy 90 méter hosszúságú gyalogos aluljáró az utascsarnok alatt is megépül, összeköttetést teremtve a meglévő buszpályaudvar aluljáró folytatásaként. A 3 peron, lépcsőn és az esélyegyenlőség biztosítása érdekében liftekkel megközelíthető lesz. Az aluljáróból az állomás utascsarnoka közvetlenül is elérhető lesz, építése áprilisban kezdődik. A befejezést követően a falakat antigrafiti bevonattal látjuk el, továbbá térfigyelő kamerákat telepítünk, növelve ezzel a bűncselekmények, szándékos rongálások felderíthetőségének esélyét.

Átépül az állomás vágányhálózata, megszűnnek az ideiglenes sebességkorlátozások, növekszik az állomás átbocsátó képessége, lehetővé válik a 22,5 tonna tengelyterhelésű vonatok közlekedése. A vágányok mellett több mint 2000 m hosszban zajvédő fal létesül. A vasúti pálya építéséhez szükséges anyagok (zúzott kő, vasbeton alj) szállítását a múlt héten szintén elkezdtük. Az éjszakai vágányzárak során az új felsővezeték tartó oszlopokat állítjuk.

Az Orosházi úti felüljáró helyett új híd épül, a jelenlegi 2×1 sávos, leromlott állapotú felüljáró bontási munkálatait a február 28 – március 3. közötti vágányzár során a belváros felől elkezdjük. A 120 m hosszú, 30 m magas pilonú hídon külön gyalogos és kerékpáros sáv is létesül. A hídon közvilágítás és a lakóépületek teljes hosszában átlátszó zajvédő fal lesz.

Loppert Dániel, a NIF Zrt. kommunikációs vezetője elmondta: „A felüljáró lezárása miatt több ízben egyeztettünk az önkormányzattal, a Magyar Közút Zrt.-vel és a MÁV-val, hogy a terelő útvonalak kijelölését a lakosság számára a legkedvezőbb módon biztosíthassuk. A felüljáró lezárását megelőzően stabilizáljuk a Gyár utca-Kereki út nyomvonalát, valamint jelzőlámpás forgalomirányítást alakítunk ki a Szarvasi út–Sziklai utca és a Sziklai utca–Franklin utca kereszteződéseinél. A tranzit teherforgalmat a Magyar Közút munkatársainak közreműködésével már a város előtt eltereljük. A közúti átépítések segítségével javul az állomás megközelíthetősége, biztonságosabbá válik a közlekedés a belváros és Jamina között.”

Javítjuk az állomás megközelíthetőségét. Korszerűsítünk és biztonságossá teszünk négy szintbeni átjárót: a Mokry utcában, a Sziklai utcában, a Kereki úton és a Kétegyházi úton. Ezeket új burkolattal látjuk el, valamint külön leválasztjuk a gyalogos-kerékpáros és közúti forgalmat egymástól, a Mokry utcában, a Sziklai utcában és a Kétegyházi úton új fénysorompót telepítünk. A Szerdahelyi úti vasúti átjáró helyett közúti, gyalogos és kerékpáros aluljárót építünk, itt az új nyomvonal kijelölése már megtörtént. Átépül a Bartók Béla út – Temető sor csomópont, korszerű, nagy átbocsátóképességű „turbo” körforgalom épül az Orosházi út – Gyár utca keresztezésében. Ez lesz a kiinduló pontja a 4433. jelű, Békéscsaba – Kétegyháza út új nyomvonalának, amely a Gyár utca és a vasútállomás közötti ipari területen vezet át, majd a Kétegyházi út és a vasút későbbiekben megszűnő keresztezése után csatlakozik a meglévő nyomvonalba. Az új útszakasz kiépítését követően aszfaltburkolattal látjuk el a Gyár utcát és a Kereki utat is, valamint a kerékpárosok számára külön sávot fogunk kialakítani. Az említett útvonalak teljes szakaszán a munkálatok befejezését követően füvesítést fogunk végezni, és fákat telepítünk.

Az Új Széchenyi Terv Közlekedés Operatív Program keretében uniós források segítségével megvalósuló Budapest – Lökösháza vasútvonal az európai törzshálózat, a Páneurópai IV. közlekedési folyosó része, egyik legfőbb összeköttetés a Balkán felé, így kiemelt jelentőséggel bír. A vasútvonalat az Európai Unió követelményeinek megfelelően folyamatosan kétvágányú pályává kell alakítani, 160 km/h sebesség és 22,5 tonna tengelyterhelés biztosításával. Jelenleg folyamatban van a Gyoma-Békéscsaba vonalszakasz vasúti pálya, a biztosítóberendezés korszerűsítése, valamint az ETCS (Egységes Európai Vonatbefolyásoló Rendszer) létesítése. A vasútvonal részeként hosszú előkészítő munkát követően valósul meg Békéscsaba vasútállomás teljeskörű felújítása is. Az állomáson napi 7-8.000 utas halad át, mind az elöregedett vágányhálózat, mind az épület és környezete ezt a megnövekedett utasszámot nem tudja már európai színvonalon kiszolgálni. A beruházás kivitelezője a közbeszerzésen nyertes, legalacsonyabb árat adó CSABA-2013 Konzorcium. A kivitelezés nettó összege 34,9 milliárd forint.

 

 

2014. február