Modern, korszerű, utasbarát állomássá válik a békéscsabai vasútállomás

A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásban a Békés megyei vasúti felújítások újabb mérföldkövéhez érkeztünk. A fejlesztés során a békéscsabai vasútállomás épületét korhű állapotába rekonstruáljuk, átépül a vágányhálózat, korszerű, európai színvonalú állomás lesz magasperonnal, peronaluljáróval, esélyegyenlőséget biztosító liftekkel. Megújul az állomás előtti tér, P+R és B+R parkolókat létesítünk. Az Orosházi úti felüljáró helyett korszerű, 2x2 sávos ferdekábeles hidat építünk. A beruházás részleteiről Farkas Zoltán, a Békés Megyei Közgyűlés elnöke, Vantara Gyula, Békéscsaba polgármestere és Loppert Dániel, a NIF Zrt. kommunikációs vezetője tartottak sajtótájékoztatót.

A Budapest – Lökösháza vasútvonal az európai törzshálózat, a Páneurópai IV. közlekedési folyosó része, egyik legfőbb összeköttetés a Balkán felé, így kiemelt jelentőséggel bír. A vasútvonalat az Európai Unió követelményeinek megfelelően folyamatosan kétvágányú pályává kell alakítani, 160 km/h sebesség és 22,5 tonna tengelyterhelés biztosításával. Jelenleg folyamatban van a Gyoma-Békéscsaba vonalszakasz vasúti pálya, a biztosítóberendezés korszerűsítése, valamint az ETCS (Egységes Európai Vonatbefolyásoló Rendszer) létesítése. A vasútvonal részeként hosszú előkészítő munkát követően valósul meg Békéscsaba vasútállomás teljeskörű felújítása is. Az állomáson napi 7-8.000 utas halad át, mind az elöregedett vágányhálózat, mind az épület és környezete ezt a megnövekedett utasszámot nem tudja már európai színvonalon kiszolgálni

A békéscsabai felvételi épület két részből áll: egyiket 1858 októberében fejezték be és október 25-én bepöfögött már az első gőzmozdony a csabai indóházba. Az állomást 1932-33-ban újbarokk stílusban építették újra. A beruházás során a rekonstrukciós munkálatokat falkutatás előzi meg, ezt követően kezdődik meg az épület korhű állapotának visszaállítása. Átépül az állomás előtti tér, ahol 130 db P+R, 4 db K+R, 10 db taxi, 100 db kerékpár tárolására megfelelő helyet biztosítunk. Az állomás előtti rész térkőburkolatot kap, a parkosítás mellett padokat és szökőkutat is telepítünk, így biztosítva méltó környezetet a több mint 150 éves műemlék felvételi épületnek.

A kivitelezés szempontjából kuriózumnak számít az is, hogy a jelenlegi buszpályaudvar aluljáró folytatásaként a csarnok alatt, végig a földfelszín alatt fog kiépülni, így majd közvetlenül lehet mind a peronokat, mind a csarnok épületét megközelíteni. Az aluljáróból az új magasperonokra 3 irányba mind gyalog, mind az esélyegyenlőség biztosítása érdekében liftekkel is fel lehet jutni. Új villamos felsővezeték és új térvilágítás épül, korszerűsítjük a villamos alállomást. Átépül az állomás vágányhálózata, megszűnnek az ideiglenes sebességkorlátozások, növekszik az állomás átbocsátó képessége, lehetővé válik a 22,5 tonna tengelyterhelésű vonatok közlekedése. A vágányok mellett több mint 2000 m hosszban zajvédő fal létesül.

Javítjuk az állomás megközelíthetőségét. Korszerűsítünk és biztonságossá teszünk négy szintbeni átjárót: a Mokry utcában, a Sziklai utcában, a Kereki úton és a Kétegyházi úton. Ezeket új burkolattal látjuk el, valamint külön leválasztjuk a gyalogos-kerékpáros és közúti forgalmat egymástól, a Mokry utcában, a Sziklai utcában és a Kétegyházi úton fénysorompót telepítünk.

Az Orosházi úti felüljáró helyett új híd épül. A jelenlegi 2×1 sávos, leromlott állapotú felüljáró helyett korszerű, 2×2 sávos, 15 db vasúti vágányt áthidaló ferdekábeles híd létesül. A 120 m hosszú, 30 m magas pilonú hídon külön gyalogos és kerékpáros sáv is létesül. A hídon közvilágítás és zajvédő fal lesz. Átépül a Bartók Béla út – Temető sor csomópont, korszerű, nagy átbocsátóképességű „turbo” körforgalom épül az Orosházi út – Gyár utca keresztezésében. Ez lesz a kiinduló pontja a 4433. jelű, Békéscsaba – Kétegyháza út új nyomvonalának, amely a Gyár utca és a vasútállomás közötti ipari területen vezet át és a Kétegyházi út és a vasút későbbiekben megszűnő keresztezése után csatlakozik a meglévő nyomvonalba. Megújul a Gyár utca és a Kereki út is, korszerű, szintbeni összeköttetést biztosítva a két városrész között.

Loppert Dániel, a NIF Zrt. kommunikációs vezetője elmondta: „A projekt eredményeképpen 2015 év végére Murony – Békéscsaba (és ezáltal Budapest – Békéscsaba) között megvalósulnak a kétvágányú közlekedés feltételei. A közúti átépítések segítségével javul az állomás megközelíthetősége, biztonságosabbá és praktikusabbá válik a közlekedés a belváros és Jamina városrész között. A menetidő 30 perccel csökkenhet a Budapest-Cegléd-Szolnok-Békéscsaba vonalon a pályakorszerűsítés, a biztosítóberendezések cseréje és az ETCS kiépítése után.”

Vantara Gyula, Békéscsaba polgármestere hozzátette: „Az új, 160 km-es sebességre képes vasúti pálya közelebb viszi Békéscsabát Budapesthez, az utazási idő jelentősen lerövidül. A vasútállomás felújítása, a vasúti átjárók, az aluljárók, az új repülőhíd, és az új 2×2 sávos Orosházi úti híd pedig közelebb hozza Jaminát a belvároshoz. A közlekedés gyorsabb, kényelmesebb és biztonságosabb lesz. A munkák miatt 2014 nyarától 2015 nyaráig várhatóan nehéz lesz a közlekedés Jamina és a belváros között. Ezúton is kérem és előre is köszönöm a lakosság türelmét és együttműködését.”

Az Új Széchenyi Terv Közlekedés Operatív Program keretében uniós források segítségével megvalósuló beruházás kivitelezője a közbeszerzésen nyertes, legalacsonyabb árat adó Csaba 2013 Konzorcium. A kivitelezés nettó összege 34,9 milliárd forint.