Változások a váci vasútvonalakon a kiszámíthatóbb utazásért
Tartalékidőkkel megnövelt menetrendet vezet be a vasúttársaság november 4-étől a váci vasútvonalon, a kiszámíthatóbb közlekedés érdekében. Hosszabb szerelvények, jobb menetdinamikai tulajdonságokkal bíró TRAXX-mozdony, megbízható üzemkészségű FLIRT-motorvonat is jár a térségben, jelentősebb zavartatás esetén pedig az egyvágányú szakaszon kiemelt prioritást kapnak a nagyobb utasforgalmat kiszolgáló vonatok, és szükség esetén, átmenetileg csak egy irányban járnak. Folyamatos a készenlét mind a buszos pótlás, mind pedig az előforduló műszaki meghibásodások mielőbbi elhárítása érdekében.
Az idei év augusztusában megkezdődött a váci vasútállomás teljes körű átépítése, az Új Széchenyi Terv keretében, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában, uniós források felhasználásával. A kivitelezés hatással van a Vác–Göd közötti vonalszakaszra is, ahol november 23-áig egyidejűleg csak egy vágányon lehet közlekedni. December elejétől pedig megszűnik az autóbuszos vonatpótlás Vác-Vác Alsóváros között. Ezt követően a közlekedés ismét kiszámíthatóbbá és zökkenőmentessé válik.
A fejlesztés alatt is biztosítani kell a vasúti utazás lehetőségét a Budapest–Vác–Szob és a Budapest–Veresegyház–Vác vasútvonalon, mivel a két vonal napi több mint harmincezres utasforgalmának szállítása akár napi 500 pótló buszt is igényelne, ez pedig ellehetetlenítené a közúti forgalmat.
A korszerűsítés első szakasza okozza a legnagyobb nehézséget a vasúti közlekedés kiszámíthatóságának tekintetében az egyvágányú közlekedés miatt. Erre az időszakra a vasúttársaság vágányzári menetrendet vezetett be, ebben elsődleges szempont volt a hivatásforgalmi célú utazások (munkába, iskolába járás) minél enyhébb megzavarása, ennek megfelelően a lehető legtöbb vonat lehető legrövidebb menetidejű leközlekedtetése a csökkent pályakapacitás mellett. Az elmúlt hetekben bebizonyosodott, hogy módosítani kell a meghirdetett menetrenden, mert a rendkívül feszített mértékben kihasznált pályán az esetleges műszaki problémák (felsővezeték-szakadás, a munkagépek által okozott kábelvágás, biztosítóberendezés- illetve jármű- és más műszaki meghibásodás, baleset) tarthatatlanná teszik a sűrű ütemben közlekedő vonatok menetrendjét.
A MÁV-START szakemberei új menetrendet dolgoztak ki, amely november 4-étől lép életbe. A módosított menetrend az eddiginél hosszabb menetidőből és állomási tartózkodási időkből áll, ez megfelelőbb módon kezeli azokat a kisebb késéseket, amelyek abból adódnak, hogy kevesebb vonatnak kell több utast kiszolgálni. Az új menetrend alaphelyzetben, illetve a kisebb mértékű zavarhelyzetekben kiszámíthatóbb közlekedést tesz lehetővé, a menetrend szerinti közlekedés várhatóan hamarabb helyreállítható lesz. Fontos azonban hangsúlyozni, hogy a vasúti közlekedést jelentős mértékben és hosszabb időn át nehezítő, vagy átmenetileg lehetetlenné tevő körülmény esetében továbbra sem lehet kizárni a késéseket, mert minden menetrendszerűségi törekvést felülír az utasok biztonsága. A vonatok hétfőtől tartalékidőkkel megnövelt menetrend alapján közlekednek, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy a Budapest–Szob/Szob–Budapest közötti vonatok menetideje 8-10 perccel, a Budapest–Göd/Göd–Budapest közötti vonatok menetideje 1-3 perccel lesz hosszabb. Emiatt egy reggelenként Szobról induló vonat Vác és Göd között nem tud leközlekedni, ezért ezen a szakaszon a vonat helyett pótló busz áll az utasok rendelkezésére. A menetrendi módosítás következménye, hogy a fent említett változásokon túl a vonatok meghatározó része korábban indul a jelenlegi menetrendben meghirdetettnél. A módosítások miatt változik a veresegyházi vasútvonal menetrendje is. A már eddig is megszokott kiegészítő buszos vonatpótlás, ebben a fázisban változatlan marad.
A menetrendi módosításokon túl további változtatásokkal is segíti a MÁV-START a kiszámíthatóbb közlekedést: így a veresegyházi vonalon korszerű FLIRT-motorvonatok közlekednek, a szobi vonalon jobb menetdinamikai tulajdonságú TRAXX-mozdony vontat egyes szerelvényeket. A nagyobb utasforgalom kiszolgálása érdekében a peronoknál is hosszabb vonatok járnak speciális, biztonsági előírásokkal, megnövelt utazószemélyzeti létszámmal. Az egyvágányú szakaszon jelentősebb zavartatás esetén kiemelt prioritást kapnak a nagyobb utasforgalmú vonatok, és átmenetileg egyirányúvá válik a közlekedés. Ilyen esetben az ellenkező irányban vonatpótló autóbuszok járnak, amelyek folyamatosan készenlétben állnak az egyvágányú szakasz két végpontján: Gödön és Vácon. A Nyugati pályaudvaron tartalékszerelvényt biztosít a vasúttársaság, amely váratlan probléma esetén bármelyik, váci vasútvonalon közlekedhet, csökkentve a késések, vonatkimaradások előfordulását. November 23-tól az egyvágányú menetrendi közlekedés befejeződik a vonalon, az ezt követő munkálatok várhatóan kiszámíthatóbb vasúti közlekedést tesznek lehetővé.
Az átépítés ideje alatt a zavarhelyzetek mielőbbi helyreállítása érdekében Vác és Göd között a biztosítóberendezési szakemberek folyamatos készenlétben állnak, ugyanígy fokozott a készültség az esetleges felsővezetéki meghibásodások mielőbbi helyreállítása érdekében. A vasútvonalon – a NIF munkálatain kívül – a MÁV Zrt. pályafenntartási munkatársai éjszaka végzett munkák keretében folyamatosan javítják a vasúti pálya állapotát a lassújelek csökkentése, megszüntetése érdekében.
A könnyebb tájékozódás érdekében a vasúttársaság menetrendi kiadványt készített, amelyet már holnaptól eljuttat az utasokhoz húszezer példányban. A menetrend-módosításról szóló tájékoztató (http://www.mav-start.hu/ajanlatok/utazasi_ajanlat.php?mid=15256a5344e702) és a Budapest–Szob vasútvonal vágányzári menetrendje (http://www.mav-start.hu/vaganyzar/vaganyzar.php) a MÁV-START honlapján is elérhető. Az állomási és a vonatfedélzeti hangos utastájékoztatásban figyelemfelhívó szöveggel tájékoztatja a vasúttársaság a módosított menetrendről az utasokat, továbbá az írásos anyagok a vonatokban is kifüggesztésre kerülnek. A MÁVDIREKT telefonos ügyfélszolgálat szintén rendelkezésre áll a 06 40 49 49 49-es telefonszámon, ezen kívül a személyes ügyfélszolgálatokon, az állomások pénztáraiban is kérhetők információk, valamint az állomásokon elhelyezett hirdetmények is jelzik a módosításokat.
Háttér-információk a fejlesztésről
A fejlesztés keretében a meglevő váci felvételi épület és a vasúti pálya megújul, új üzemi épület épül. Az utasforgalmi csarnok bővítésével pedig új szociális helyiségek létesülnek, a beruházás befejeztével kormányablak nyílik. Négy új modern, perontetővel ellátott, esélyegyenlőséget biztosító magasperon épül, melyeket liftekkel ellátott akadálymentesített gyalogos peronaluljáró köt majd össze az állomásépülettel és az állomás másik oldalával. Két új aluljáró lesz: egy a peronokat összekötő, vasútállomást keresztező gyalogos peronaluljáró, valamint egy új gyalogos-kerékpáros aluljáró a Naszály (Temető) úton. A Naszály úti közúti, a Kosdi úti közúti és gyalogos aluljáró, valamint a Pacsirta utcai gyalogos aluljáró is megújul. Térvilágítás lesz az állomáson, a peronokon, a rakterületen, a P+R parkolókban, és az aluljárókban is. Az állomás megközelíthetőségének javítása érdekében az állomáson 66 db kerékpártároló és mintegy 350 P+R parkoló létesül mind a deákvári, mind a Duna felőli oldalon. A zajvédelemről 6000 m2 zajárnyékoló fal gondoskodik majd. A pályarekonstrukcióval párhuzamosan elkezdődött Vác vasútállomás új elektronikus biztosítóberendezésének kiépítése is. Az állomás megfelel majd az interoperabilitási (nemzetközi átjárhatóság) követelményének, azaz technikailag alkalmas lesz Európa többi részén már közlekedő nagyobb sebességű vonatok fogadására is, a további távlati fejlesztéseket követően pedig kiegészül az ETCS 2 rendszerrel (Egységes Európai Vonatbefolyásoló Rendszer). A pályaudvaron új vasúti távközlési rendszer épül, megtörténik az állomási órahálózat, távközlő-, térfigyelő- valamint egyesített hangos és vizuális utas-tájékoztató rendszer kiépítése. A fejlesztés eredményeképpen a korszerűbb technológia egyszerűsíti, biztonságosabbá teszi a vasútüzemet, gyorsítja és pontosítja a menetrendet, valamint csökkentheti a késéseket.