KSH: Augusztusban 14,6%-kal emelkedett az építőipari termelés volumen

„Az építményfő csoportok közül az épületek építése 18,3%-kal emelkedett. Az egyéb építmények építése 10,7%-kal haladta meg az egy évvel korábbit. A növekedés vasút- és útépítési munkáknak köszönhető. A 2013 augusztusában kötött új szerződések volumene 47,6%-kal magasabb volt az egy évvel korábbinál. Az egyéb építmények építésére vonatkozó új szerződések volumene 62,5%-kal emelkedett, a növekedés oka a gyorsforgalmi úthálózat építésére kötött néhány nagy értékű szerződés.” (http://www.ksh.hu/docs/hun/xftp/gyor/epi/epi21308.pdf)

A KSH által megállapított tény egyik oka, hogy a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. a közlekedési támogatásokra vonatkozó uniós források lehívását tovább gyorsította. Az idei évben 450 milliárd forint értékű gyorsforgalmi, valamint közútfejlesztési programot valósít meg. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. az idei évben az uniós források felhasználásával 450 milliárd forint értékben további útépítési dömpinget indít. A fejlesztések keretében 67 kilométernyi gyorsforgalmi utat, 29 kilométernyi autópályát, 72 kilométernyi elkerülő utat építünk, 388 kilométernyi meglévő út kap új, 11,5 tonnára tervezett, megerősített burkolatot, és öt új körforgalmi csomópontot is létesítünk.

A 2007-2013-as uniós költségvetési ciklusban a Közlekedési Operatív Program mintegy 2000 milliárd forintos keretéből közútra és gyorsforgalmi utakra használható források 66,5 %-át már sikerült lekötni. Így épült meg többek között az M43-as autópálya Szeged és Makó, valamint az M3-as Nyíregyháza-49-.sz. főút közti szakasza, valamint ennek keretében történt meg az M0-ás déli szektorának bővítése is. Kivitelezés alatt az M43-as építése Makótól az országhatárig, az M3-as a 49.sz. főút és Vásárosnamény között, a 85-86.sz főutak gyorsforgalmi úttá történő fejlesztése is Győr-Szombathely között, valamint a 8.sz.főút fejlesztése. Ősszel megkezdődik az M4 építése Abony-Fegyvernek között, a Jász-Nagykun-Szolnok megyei 31.sz.főút korszerűsítése, a zalalövői, nádasdi, seregélyesi elkerülők.

A vasúti fejlesztések terén az uniós források lekötése már 80%-on áll. A rendelkezésre álló 600 milliárd forintos keretből 470 milliárd forintra már van előkészített, vagy elindított, kivitelezés alatt lévő beruházás. Ebből a keretből valósult meg a Tárnok és Székesfehérvár közötti vonalszakasz teljes felújítása, amelyet decemberben átadtunk. További kiemelt fejlesztés folyik többek között Budapest-Esztergom, a Kelenföld-Tárnok, a Gyoma-Békéscsaba illetve a Szajol-Püspökladány vonalakon, valamint kezdődik a váci vasútállomás teljes korszerűsítése is. Eredményes közbeszerzést követően megindulhat a Szolnok-Szajol vonal korszerűsítése, a békéscsabai, a székesfehérvári vasútállomás teljeskörű felújítása.