JÚNIUSBAN MEGKEZDŐDIK AZ M85-ÖS GYORSFORGALMI ÚT ÉPÍTÉSE
A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. 450 milliárd forintos infrastrukturális programjának részeként valósul meg az M85 gyorsforgalmi út kiépítése. Az M85 Győr –Csorna között tervezett 38 km hosszú, 2x2 sávos, új nyomvonalon épülő gyorsforgalmi út öt fő szakaszra bontható: az építés előtt lévő Győr (M1) – Enese elkerülő, az elkészült Enese elkerülő, közbeszerzés alatt lévő Enese elkerülő –Csorna, az építés előtt lévő Csorna elkerülő I. ütem, a tervezés alatt álló Csorna elkerülő II. ütem. 2015 nyarára gyorsforgalmi úton lehet elérni Csorna települését.
A szakasz megépítése az Európai Unió regionális hálózatának részeként kapcsolatot teremt Ausztria (Nyugat-Európa), valamint Budapest (és tovább Kelet-Európa) irányába. Megvalósítása elősegíti a nemzetközi tranzit hatékonyabb elvezetését, a megközelíthetőség javítását, a menetidők csökkentését, a környezeti hatások mérséklését, a közúti közlekedés szolgáltatási színvonalának és biztonságának növelését, valamint a régió versenyképességének növelését.
Az új út Győr – Csorna között a települések közötti együttműködés erősítésén keresztül hozzájárul a kistérségi és ezáltal a régiós együttműködések további fejlődéséhez, a kistérségi, régiós identitás kialakításához.
Az elérhetőséget javító projekt a győri, a téti, a csornai, a kapuvári négy kistérség számára nagy lehetőséget jelent: a Rába és Rábca vidék településeiben összefogást, közös turisztikai fejlesztések indítását, a gazdaság élénkülését eredményezheti.
Loppert Dániel, a NIF Zrt. kommunikációs vezetője elmondta: „A Győr-Enese és Csorna elkerülő szakaszok kiviteli közbeszerzési eljárásai eredményesek voltak, a nyertes vállalkozó a CC M85. I. Konzorcium és az MK Csorna Konzorcium.”
A fejlesztések az Új Széchenyi Terv, Közlekedés Operatív Program (KÖZOP) keretében valósulnak meg, 85% uniós és 15% hazai forrásból.
I. Győr– Enese
A 6,8 km hosszú gyorsforgalmi út új nyomvonalon, 2×2 sávban épül ki. A szakaszon 3 felüljárót és egy aluljárót létesítünk.
A beruházás során a meglévő M1 autópálya – 85. sz. főút forgalmi csomópont, szintbeli kapcsolatai átépülnek, körforgalmi csomóponttá. A távlati M85 autóút a meglévő M1-85. sz. főút különszintű csomópont 2. sz. szintbeli körforgalmi csomópontjától indul, majd ezt követően a 85.sz. főúttal párhuzamosan halad nyugati irányba annak déli illetve északi oldalán. Az út vége csatalakozik az Enese települést elkerülő szakaszhoz. Az útépítéssel elzárt, döntően mezőgazdasági művelésű területek megközelítésére párhuzamos megerősített földutakat alakítunk ki.
846 ezer m3 töltést építünk, 21.627 m3 főpályás aszfaltburkolatot, 726 db fát és 28.320 db cserjét telepítünk.
A szakasz építése CC M85. I. Konzorcium által júniusban megkezdődik, 2015 nyarára befejeződik. A kivitelezés nettó összege 11.488.311.851 forint.
II. Enese elkerülő
A 7km hosszú, 2×2 sávos elkerülő utat 2011. december 21-én átadtuk a forgalomnak.
III. Enese elkerülő–Csorna
A 7 km hosszú, 2×2 sávos szakasz kiviteli közbeszerzési eljárása jelenleg még folyamatban van. Eredményes közbeszerzést követően a kivitelezés nyáron megkezdődhet, 2015 nyár végére befejeződhet.
IV. Csorna elkerülő I. ütem
Az elkerülő két ütemben épül meg. I. ütemben ~12,5 km hosszú, 2×2 sávos szakasz megépítésével megvalósul a város keleti elkerülése. Csorna központjában jelenleg naponta 19.256 jármű halad át, amelyből 7500 a nehézmotoros forgalom. Az elkerülő megépítésével Csorna városát tehermentesítjük az átmenő forgalom alól. A közlekedés biztonságosabbá válik, a település pedig élhetőbbé.
Az elkerülő az M85 gyorsforgalmi út 20,8 km szelvényétől indul, Csorna keleti különszintű forgalmi csomópontján át a Keszeg-ér mellett halad tovább és éri el az M85-M86 északi elválási csomópontot. Az elválási csomópont után a nyomvonal 3,5 km hosszan 2×3 sávon halad tovább az M85-M86 déli elválási csomópontja felé, közben külön szinten keresztezi a Csorna – Pápa vasút vonalat.
A M85-M86 déli elválási csomóponttól 2×2 sávos paraméterekkel folytatódik az első ütem dél (Szombathely) felé Szilsárkánytól északra kiépítendő különszintű 86-os úti csomópontig (Csorna dél). Az első ütem része északi irányba az M85-M86 északi elválási csomópontból kiinduló 86-os főúti északi visszakötés 2×1 sávon (Csorna észak). Az útépítéssel elzárt, döntően mezőgazdasági művelésű területek megközelítésére párhuzamos megerősített földutakat létesítünk.
A beruházás keretében 3 db körforgalom épül a 86-os számú főúton, 86 m kerékpárút, 75.000 m2 vadvédő kerítés, 3 felüljáró és 4 aluljáró. A NIF Zrt. kiemelten kezeli a környezetvédelmi szempontokat 8837 db fát és 219.671 cserjét telepítünk.
A kivitelezés júniusban megkezdődik, a munkálatokat a közbeszerzésen nyertes MK Csorna Konzorcium nettó 29.988.273.898 forintért végzi. Az építés 2015 nyarára befejeződik.
M85–M86-os gyorsforgalmi út Győr–Szombathely között
Az úthálózat fejlesztése tovább folytatódik Csorna-Szombathely között is. Az M86 2×2 sávon új nyomvonalon épülő Szeleste-Hegyfalu szakaszára jelenleg kivitelezési közbeszerzési eljárás van folyamatban. A Hegyfalu-Csorna szakaszra is hamarosan megjelenik a kivitelezési közbeszerzési felhívás. A 9,2 km hosszú Szombathely-Vát közti szakaszon folynak az építési munkálatok, a forgalomba helyezés 2014 közepére várható.
A több mint 90 km hosszú M85-M86 Győr–Csorna–Szombathely gyorsforgalmi út minden szakasza elkészül 2016 nyarára. A térség számára kiemelt jelentőségű fejlesztés hatására biztonságosabb, gyorsabb lesz a közlekedés, növekszik a térség versenyképessége, javul a megközelíthetőség, tehermentesülnek a települések a tranzitforgalom alól, élhetőbb környezet jön létre.