Még idén megkezdődhet a Ferencváros-Gyoma vonalon az ETCS 2 telepítése
A Budapest – Lökösháza vasútvonal az európai törzshálózat, a Páneurópai IV. közlekedési folyosó része, egyik legfőbb összeköttetés a Balkán felé, így kiemelt jelentősséggel bír. A vasútvonalat az Európai Unió követelményeinek megfelelően folyamatosan kétvágányú pályává kell alakítani, 160 km/h sebesség és 225 kN tengelyterhelés biztosításával.
A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt kiírásában megjelent a Ferencváros-Gyoma vonalszakasz ETCS 2 telepítésével kapcsolatos közbeszerzési eljárás is. Az ETCS 2 telepítése három részben valósul meg Ferencváros-Monor, Monor-Szajol és Szajol-Gyoma között. Eredményes közbeszerzési eljárás esetén a kivitelezés még idén megkezdődhet és 2015. nyár végére befejeződhet.
A Gyoma-Békéscsaba vonalszakasz korszerűsítése jelenleg folyamatban van, 160 km/h sebességnek megfelelő vágányok, új peronok épülnek, megújulnak az állomásépületek. A 160km/h sebesség elérésének másik feltétele a korszerű, elektronikus biztosítóberendezések mellett az ETCS 2 (Egységes Európai Vonatbefolyásoló Rendszer) telepítése. A vonalszakasz felújítása és a kapcsolódó ETCS 2 rendszer kiépítése révén a vasúti közlekedés biztonságosabbá válik, az utazási idő csökkeni fog, a menetrend rugalmasabbá válik.
Az ETCS 2 egy vonatbefolyásoló rendszer. Jelenleg a különböző országok különféle vonatbefolyásoló berendezést használnak, melyek egymással nem kompatibilisek, e miatt a határon mozdonyt és/vagy személyzetet kell cserélni. Az ETCS (Egységes Európai Vonatbefolyásoló Rendszer) telepítésével lehetőség nyílik e hátrány kiküszöbölésére. Az ETCS-nek 3 szintje létezik, amik közül Magyarország a 2-es szint telepítését célozta meg (ETCS 2).
A projekt az Új Széchenyi Terv részeként az Európai Unió támogatásával, a Kohéziós Alap társfinanszírozásával valósul meg.