KSH: Tovább nőtt az építőipar teljesítménye
„2013 márciusában az építőipar termelése kiigazítatlan adatok szerint 9,9%-kal haladta meg az egy évvel korábbit. A termelés márciusi növekedéséhez az alacsony előző évi bázis mellett – a termelés trendje 2012 március a és júniusa között 10 éves mélyponton volt – az út- és vasútépítéssel foglalkozó szervezetek termelésének emelkedése járult hozzá.”
(http://www.ksh.hu/docs/hun/xftp/gyor/epi/epi21303.pdf)
A KSH által megállapított tény egyik oka, hogy a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. a közlekedési támogatásokra vonatkozó uniós források lehívását tekintve a korábban tervezett ütemhez képest jobban áll.
A Közlekedési Operatív Program mintegy 2000 milliárd forintos keretéből közútra és gyorsforgalmi utakra használható források 66,5 %-át már sikerült lekötni. Így épült meg az M43-as autópálya Szeged és Makó, valamint az M3-as Nyíregyháza-49-.sz. főút közti szakasza, valamint ennek keretében történik az M0-ás déli szektor bővítése. Befejeződött a 4. sz. főút Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei szakaszának korszerűsítése 26,4 km hosszan, átadtuk a 76. sz. főút Zala megyei szakaszának főpályáját, a 4. sz. főút debreceni elkerülőt, burkolatmegerősítést végeztünk több főúton így például 33 km hosszan a 86. sz. Csorna-Mosonmagyaróvár és 27 km-en keresztül Zalalövő-Rédics szakaszon, újjáépítettük Szécsény-Pető között az Ipoly hidat. Kivitelezés alatt van a 86. sz. főút Szombathely-Vát szakasza, folytatódik az M43-as építése Makótól az országhatárig és az M3-as a 49.sz. főút és Vásárosnamény között.
A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. az idei évben az uniós források felhasználásával 450 milliárd forint értékben további útépítési dömpinget indít. A fejlesztések keretében 67 kilométernyi gyorsforgalmi utat, 29 kilométernyi autópályát, 72 kilométernyi elkerülõ utat építünk, 388 kilométernyi meglévõ út kap új, 11,5 tonnára tervezett, megerõsített burkolatot, és öt új körforgalmi csomópontot is létesítünk.
A vasúti fejlesztések terén az uniós források lekötése már 80%-on áll. A rendelkezésre álló 600 milliárd forintos keretből 470 milliárd forintra már van előkészített, vagy elindított, kivitelezés alatt lévő beruházás. Ebből a keretből valósult meg a Tárnok és Székesfehérvár közötti vonalszakasz teljes felújítása, amelyet decemberben átadtunk. További kiemelt fejlesztés folyik többek között Budapest-Esztergom, a Kelenföld-Tárnok, a Gyoma-Békéscsaba illetve a Szajol-Püspökladány vonalakon, valamint kezdődik a váci vasútállomás teljes korszerűsítése is. Eredményes közbeszerzést követően megindulhat a Szolnok-Szajol vonal korszerűsítése, a békéscsabai vasútállomás teljeskörű felújítása, az ETCS2 (Egységes Európai Vonatbefolyásoló Rendszer, biztosítóberendezés) telepítése Ferencvárostól Gyoma állomásig.