Beteg és balesetveszélyes volt a piliscsabai hársfa

Ma reggel a vasútépítők kivágták a "piliscsabai öreg hársfát". A fa kivágására, azért volt szükség, mert közel állt az átépítés keretében telepítendő új vágányokhoz és felsővezetékhez. A hársfa nem állt piliscsabai helyi védettség alatt. A fa kivágása a jogszabályoknak megfelelően zajlott, a kivágáshoz a MÁV Zrt. megadta az engedélyt.

A felsővezeték esetében 2 méteren belül lettek volna a fa ágai, ami kiemelten balesetveszélyes, hiszen a jövőben könnyen áramütés áldozatává válhatott volna bárki, aki a fa közelébe ment volna. Az építendő sín alatt húzódnak a fa gyökerei, ami a vasúti előírások szerint azért szabálytalan, mert élő szervezetről lévén szó, mozgásával a vasúti pályát veszélyezteti, megemelheti vagy lesüllyesztheti, ami fokozott forgalmi balesetveszélyt jelenthet. A mellékelt képen is látható, hogy a fa egészségkárosodása jelentős, hiszen  a tőkorhadás olyan mértékben előrehaladott állapotban volt, hogy már az üregképződés is megindult, ezen felül a fa törzsén helyenként rákos kinövések is láthatóak voltak. Egy esetleges nagyobb vihar következtében a kidőlés lehetősége is fennállhatott, ebben az esetben mind az újonnan kiépítendő peronon várakozókra eshetett volna, mind alányúlva a síneknek a személyi szállítást is veszélyeztethette volna.

Figyelembe vettük a helyi lakosság ragaszkodását a hársfához, ezért megvizsgáltuk, hogy van-e lehetőség a fa átszállítására, azonban biológusaink megállapították, hogy egy ilyen idős és beteg fa esetében a szállítás teljes biztonsággal a fa elpusztulásához vezetett volna.

A fa további felhasználásáról, esetleges karitatív hasznosításáról szeretnénk, hogyha a piliscsabaiak döntenének.

Társaságunk a beruházásoknál kiemelten figyelembe veszi a környezetvédelmi szempontokat, a Budapest-Esztergom vasútvonal felújításánál is több ezer cserjét és fát telepítünk.

2013. március