A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. közleménye a KSH 2013.02.15-én kiadott gyorstájékoztatójára

 

„2012-ben az építőipar termelése 5,9%-kal, december hónapban 3,1%-kal maradt el az egy évvel korábbitól. Az év egészében mind az épületek (7,6%), mind az egyéb építmények (4,0%) építése csökkent. Ugyanakkor az építőipari vállalkozások 14,7%-kal nagyobb volumenű új szerződést kötöttek, mint 2011-ben.”  ( http://www.ksh.hu/docs/hun/xftp/gyor/epi/epi21212.pdf )

 

A vasút- és útfelújítások tárgyában megkötött szerződések mennyiségi növekedésének az egyik fő oka, hogy a NIF Zrt. a közlekedési támogatásokra vonatkozó uniós források lehívását tekintve a korábban tervezett ütemhez képest jobban áll, hiszen az összesen közel 2000 milliárd forintos keretből 1400 milliárd forint összegű fejlesztés már előkészítés vagy kivitelezés alatt áll.

A Közlekedési Operatív Program közel 2000 milliárd forintos keretéből közútra, gyorsforgalmi utakra és vasútépítésre használható források 63%-át már sikerült lekötni. Így épült meg az M43-as autópálya Szeged és Makó közötti szakasza, valamint ennek keretében történt az M0-ás déli szektor bővítése. Befejeződött a 4. sz. főút Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei szakaszának korszerűsítése 26,4 km hosszan, átadtuk az M3 Nyíregyháza-49. sz főút közötti szakaszát, 76. sz. főút Zala megyei szakaszának főpályáját, valamint a 4. sz. főút debreceni elkerülőt. Kivitelezés alatt van a 86. sz. főút Szombathely-Vát szakasza, folytatódik az M43-as építése Makótól az országhatárig. Jelenleg közbeszerzési eljárás van folyamatban a M85 Enese – Csorna, Győr-Enese közötti szakaszok valamint a 85. sz. főút Csorna elkerülő szakasz I. ütem építésére, a Hajdúszoboszló elkerülő – Debrecen elkerülő közötti szakasz 11,5 tonnás burkolat-megerősítésére, valamint több határmenti fejlesztésre is.

A vasúti fejlesztések terén az uniós források lekötése már 80%-on áll. A rendelkezésre álló 600 milliárd forintos keretből 470 milliárd forintra már van előkészített, vagy elindított, kivitelezés alatt lévő beruházás. Ebből a pénzből valósult meg a Tárnok és Székesfehérvár közötti vonalszakasz teljes felújítása, amelyet decemberben átadunk. További kiemelt fejlesztés folyik többek között a Pilisvörösvár-Piliscsaba és a Piliscsaba-Esztergom, a Kelenföld-Tárnok, a Gyoma-Békéscsaba illetve a Szajol-Püspökladány vonalakon.