Szeptember végén újra megindulhat a forgalom Keszthely és Alsópáhok között

A hévízi elkerülő út 11 kilométer hosszú lesz, a projekt négy tervezési szakaszból áll, kivitelezésük azonban egyben történik. A részben új nyomvonalon épülő útszakasz többek között Hévíz belvárosát tehermentesíti az átmenő forgalom alól. A forgalom az elkerülő út első szakaszán, Keszthely és Alsópáhok között szeptember végén újra elindulhat.

A 75. számú főút Keszthely és Alsópáhok közötti szakasza közel 2 km hosszan a tőzeges altalaj miatt jelentősen deformálódott, ezért a régi főutat teljes egészében elbontották. A tőzeges talaj miatt töltésalapozásra volt szükség. Ezt követően az érintett tőzeges szakaszon süllyedésmérőket helyeztek el. A vonatkozó előírások és geotechnikai szakvélemény szerint a további munkák abban az esetben kezdődhettek meg, amikor a süllyedés az 1 cm/hónap értéknél alacsonyabbá vált. Ez az úgynevezett konszolidációs időszak 2012. márciustól augusztusig tartott.

A hévízi elkerülő I. szakaszán jelenleg az aszfaltozási munkák folynak. Az út mintegy 1 éves lezárás után a műszaki átadást és a forgalombahelyezési eljárást követően 2012. szeptember végén újra átadható a forgalomnak.

A forgalom szeptember végi ráterelésének további fontos feltétele az is, hogy a 75 út körforgalmi csomópontja és mintegy 200 m hosszú szakasza a kapcsolódó projekt, a 71. sz. főút Keszthely elkerülő részeként elkészüljön és közlekedésre alkalmas állapotba kerüljön.

A következő két útszakasz, az Alsópáhok–Felsőpáhok településeket és a Hévízt elkerülő szakasz új nyomvonalon épül meg több, mint 7 kilométeren. A szakasz a Zalaköszvényes térségében tervezett különszintű csomópontig tart, valamint ehhez tartozik a Nemesbüki bekötőút építése is. Az építés során a Hévíz-Alsópáhok összekötő utat a munkagépeknek óránként többször keresztezniük kell, a balesetek elkerülése érdekében kérjük a közlekedők fokozott figyelmét.

A több mint 2 km hosszú negyedik szakasz, amely Zalaköszvényesnél indulva használja fel a meglévő alsóbbrendű út nyomvonalát, annak korrekciójával és felújításával a meglévő 76. számú főútig, az alsómándpusztai csomópontig tart. A szakasz 2×2 sávos részén folyik az út fölművének kialakítása, illetve a zalaköszvényesi csomópont építése.

A beruházást több tényező is hátráltatta: a korábbi kivitelezési közbeszerzés és a régészeti munkák elhúzódása, a 2010-es év őszének rendkívül csapadékos időjárása, valamint a területszerzési problémák is nehezítik a kivitelezést, így a vállalkozó a szerződéses határidő módosítását kezdeményezte, mely 2011. novemberéről 2013 nyarára változott.

A projekt az Új Széchenyi Terv Közlekedési Operatív Program (KÖZOP) részeként valósul meg az Európai Regionális Fejlesztési Alap társfinanszírozásával. A megítélt támogatás nettó összege 7,07 milliárd forint, ebből 15 százalék az operatív programon belüli hazai forrás, 85 százalék pedig uniós forrásból az származik.