Megkezdődik az elővárosi vasúti fejlesztés a Pilisvörösvár-Esztergom vonalszakaszon – aláírták a szerződéseket
A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. 2011. december 14-én eredményt hirdetett a Pilisvörösvár-Piliscsaba és a Piliscsaba-Esztergom vonalszakasz elővárosi korszerűsítési munkáinak elvégzésére. A vonatkozó kivitelezői szerződéseket 2012. március 13-án írta alá a NIF Zrt. a nyertes kivitelezőkkel. A projekt az Új Széchenyi Terv keretében a Közlekedés Operatív Program (KÖZOP) részeként valósul meg, a Kohéziós Alap (KA) társfinanszírozásával.
A beruházás két közbeszerzés keretében valósul meg. A Pilisvörösvár és Piliscsaba közötti vonalszakasz kivitelezője a Szemafor Konzorcium (Vezető tag: A-Híd Építő Zrt., tagjai: Vasútépítők Kft., H.F. Wiebe GmbH & Co. KG – szerződéses ár: 10.408.018.051 ‚-Ft + Áfa), a Piliscsaba és Esztergom közötti vonalszakasz kivitelezője az Inflexió Konzorcium (Vezető tag: Vasútépítők Kft., tagjai: H.F. Wiebe GmbH & Co. KG, A-Híd Építő Zrt. – szerződéses ár: 8.753.943.093,- Ft + Áfa).
A fejlesztés a budapesti elővárosi vasúti közlekedés egyik legfontosabb szakaszát, a naponta jelenleg is 14 000 utast kiszolgáló Budapest – Esztergom vonalat érinti. A beruházás következtében csökkenni fog a menetidő, kiszámíthatóbb lesz a vasúti közlekedés. A megállóhelyek részleges átépítésével nő a vasúti személyszállítás színvonala, az új P+R parkolóknak köszönhetően javul a megállóhelyek elérhetősége.
Pilisvörösvár és Esztergom között 32,7 km-en tervezzük az egyvágányú vasúti pálya felújítást és 2 km-en forgalmi kitérőt épít a NIF Zrt. a Terranova gyár térségében. A kitérő megépítésével az egyvágányú pályán a szembejövő vonatok kikerülhetik egymást, amellyel 15 perces követési időt tesznek lehetővé vonatok között a reggeli és délutáni csúcsforgalomban.
A pálya mellett alul- és felüljárókat létesítenek, átépítik az állomások peronjait, valamint összesen 11 helyszínen 848 férőhellyel P+R parkolókat építenek, valamint Dorog állomás mellett az átszállást megkönnyítendő buszfordulót létesítenek.
Piliscsaba és Esztergom között a tervezett rekonstrukciós munkálatok eredményként a sebesség a jelenlegi óránkénti 60 kilométerről 70–100 kilométeresre nő, így a teljes Pilisvörösvár – Esztergom közötti szakaszon várhatóan 10 perccel rövidebb lesz a menetidő.
A korszerűbb pálya révén a zajterhelés és a porterhelés is jelentősen csökken. Összesen 58 db műtárgyat újítanak fel, a megállóhelyeken térvilágítást és szélesebb, magas peronokat telepítenek (Szabadságliget, Klotildliget és Pázmáneum megállóhelyen és Piliscsaba állomáson, valamint az újonnan létesítendő Magdolnavölgy, Pilisjászfalu, Piliscsév megállóhelyeken és Leányvár, Dorog, Esztergom-Kertváros állomásokon). A peronokon a térvilágítás mellett peronfedés is készül. A megépülő peronokban a kábelalépítményt a térvilágításra, a leendő távhangosításra, vizuális utastájékoztatóra méretezve kell kiépíteni.
A beruházás kapcsán tervezett vágányzárak:
Pilisvörösvár – Piliscsaba között: 2012. 06. 16. – 2013. 03. 31.
Piliscsaba – Esztergom között: 2012. 06. 16. – 2012. 10. 30.
A vágányzárak miatt előreláthatólag 2012.06.16.-2013.03.31. között Pilisvörösvár – Esztergom között autóbusszal lehet utazni.
A Pilisvörösvár – Piliscsaba vonalszakasz közötti munkálatok várhatóan 2013. végére, míg a Piliscsaba – Esztergom közötti kivitelezés tervezetten 2013. közepére készül el.
A NIF Zrt. kapcsolódó beruházása az Északi Vasúti Duna-híd – Pilisvörösvár vonalszakasz átépítése is. Az alprojekt esetében a kivtielezői közbeszerzés folyamatban van (2. vágány épül Szentendrei út – Pilisvörösvár között, a sebesség a jelenlegi 60 km/h sebességről 80/100 km/h sebességre növekszik). A teljes Északi Vasúti – Duna-híd – Esztergom vonalszakasz átépítése befejezésekor (2014.05.30.) a menetidő Budapest-Nyugati pu. – Esztergom között 1 óra 12 percre csökken.
Külön beruházási ütemben valósulhat meg a vasútvonal villamosítása, Esztergom állomás átépítése, a Bécsi út és a vasútvonal szintbeli keresztezése kiváltása, a Rákosrendező – Újpest vonalszakasz átépítése is.
A projektek az Új Széchenyi Terv keretében a Közlekedés Operatív Program (KÖZOP) részeként valósulnak meg, a Kohéziós Alap (KA) társfinanszírozásával.