Fejlesztik az elővárosi vasúthálózatot

Folyamatban vannak az előkészületi munkálatok a fővárosi elővárosi vasútvonalak fejlesztésére és kiegészítő beruházásaik megvalósítására. A beruházások között korszerűsítik a Nyugati és a Keleti pályaudvar kapcsolódó vonalszakaszait is. A felújítási munkálatok előkészítési költségeit hazai forrásból fedezik – tájékoztatott a Nemzeti Infrastruktúra (NIF) Fejlesztő Zrt.

A Nyugati és a Keleti pályaudvar kapcsolódó vonalszakaszait érintő tervezett beruházás során korszerűsítik a jelenlegi leromlott állapotú vasúti pályát, a biztosítóberendezéseket, az áramellátó-rendszert, felújítják és akadálymentesítik a leromlott személyszállítási infrastruktúrával rendelkező állomásokat. A fejlesztésnek köszönhetően bővül a vonalszakaszok kapacitása, és növekszik az utazási sebesség.  

„A korszerű elővárosi vasúti közlekedés fejlesztésével csökken a menetidő, komfortosabb lesz az utazás Budapest és agglomerációja között – mondta Loppert Dániel, a beruházó Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő (NIF) Zrt. kommunikációs vezetője. A beruházással javul a vasúti szolgáltatás színvonala, ezzel javulnak a munkahelyekhez való hozzáférés esélyei is” – tette hozzá a szakember.

A beruházás keretében a Nyugati pályaudvartól (kizárva) és a Rákospalota-Újpestig (bezárva) terjedő szakaszon megújul Istvántelek és Rákospalota-Újpest állomás, továbbá a jelenleg kielégítő városi kapcsolatokkal nem rendelkező Rákosrendező állomás utasforgalmát a tervek szerint a Hungária körút térségében létesülő új megállóhely veszi át. A vasúti utasforgalmi helyek jobb megközelíthetősége érdekében Rákospalota-Újpest állomáson új P+R parkolókat és kerékpártárolókat hoznak létre. A vasutat keresztező szintbeni közúti átjárókat korszerűsítik, ennek hatására a közúti várakozási idők csökkenhetnek.

A Keleti pályaudvar csatlakozó budapesti vonalszakaszain a Kőbánya-felsőtől Rákos állomásig terjedő fejlesztés során a két állomás közötti pálya további két vágánnyal bővül, ami jelentősen csökkenti a kapacitáshiányt és a nagy forgalom miatti zavarérzékenységet. Kőbánya-felső állomás utasforgalmát áthelyezik az Éles sarokhoz, illeszkedve a későbbiekben kiépülő közlekedési csomóponthoz.
A korszerűsítéshez mindkét vonalszakaszra elkészült a megvalósíthatósági tanulmány és rendelkezésre állnak az engedélyezési és tendertervek, a Nyugati pu. (kiz.) – Rákospalota-Újpest vasútállomás (bez.) szakasz, valamint Vác vasútállomás átépítésének hatósági engedélye. Jelenleg folyik a tendertervek véglegesítése. A terveket a Budapest Konzorcium – a Főmterv Mérnöki Tervező Zrt., a Közlekedés Kft. és a Viteco Kft. konzorciuma – készíti. A beruházás kivitelezése a Nyugati vonalcsoporton legkorábban 2012-ben kezdődhet meg, a Keleti pályaudvar csatlakozó vonalszakaszait érintő beruházásé pedig ennek befejezését követően, legkorábban 2015-ben indulhat el.

A beruházás előkészítési munkálatai más projektekkel együtt folynak, ezekre a 1067/2005 kormányhatározat értelmében összesen mintegy bruttó 2,3 milliárd forint áll rendelkezésre, teljes mértékben hazai forrásból.