Korszerűsítik a 8-as utat
Folyamatban vannak a 8-as út fejlesztésének előkészületi munkálatai Székesfehérvár és Veszprém között. A tervezett fejlesztés során kétszer két sávos kapcsolat épül ki a két város között, és a várpalotai elkerülő is megépül. Jelenleg összesen mintegy 40 km hosszú szakasz terveztetése és engedélyeztetése van soron – tájékoztatott a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt.
A 8. számú főút Székesfehérvár és Veszprém közötti szakaszán az előkészítés alatt álló felújítás négy útszakaszt érint: megépül a Székesfehérvárt elkerülő út III. része, amely hozzájárul a város tehermentesítéséhez, és ugyancsak megépül a Várpalotát elkerülő út, amely a hosszú idő óta növekvő átmenő forgalomtól szabadítaná meg a várost és lényegesen gyorsítaná a főút forgalmát. Korszerűsítik továbbá az országos főutat Várpalota és Veszprém között, ahol jelenleg számos balesetveszélyes csomópont és a rendkívül elhasznált burkolat nehezíti a közlekedést.
„Magyarország egyik legfontosabb kelet–nyugati irányú közúti kapcsolatának korszerűsítésével jelentősen gyorsul a régió forgalma, a felújítást követően biztonságosabb lesz a közlekedés Székesfehérvár és Veszprém között – mondta Loppert Dániel, a NIF Zrt. kommunikációs vezetője. A településeket elkerüli az átmenő forgalom, élhetőbbé válnak” – tette hozzá a szakember.
A „Székesfehérvár nyugati elkerülő gyűrű” III. szakasza a jelenlegi elképzelések szerint a 8. számú főút részeként tölti majd be hálózati szerepét. Az utat újonnan, 7,04 kilométeren építik meg: kiemelt elsőrendű főútként fog üzemelni, tervezési sebessége óránként 110 kilométer. Az engedélyezési terv készítését a BO-CI Konzorcium végezte, az elkészült tervek alapján az engedélyezési eljárás folyamatban van.
A Várpalotát elkerülő út két helyen keresztezi külön szintben a Székesfehérvár–Szombathely vasútvonalat, és külön szintű csomópont épül a kezdő szelvénynél, a Várpalota–Ősi bekötőút keresztezésében is, ahol a jelenlegi szintbeni vasúti keresztezést építik át.
A Várpalotát elkerülő mintegy 8 kilométer hosszú útszakasz immár közel két évtizede húzódó építésének tervei elkészültek. Az engedélyeztetési eljárást azonban felfüggesztették, mivel a nyomvonal érinti a várpalotai szeméttelep területét. A szemétlerakó rekultivációs terve elkészült, a környezetvédelmi hatóság ezután járul hozzá a beruházáshoz. Szintén folyamatban van Várpalota területrendezési tervének módosítása, amihez ugyancsak szükséges a környezetvédelmi hatóság előírásainak átvezetése. Mindezek ismeretében a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. szerint az építési engedély kiadása 2011 közepén várható, és az építés a tervek szerint 2013 első felében kezdődhet, hároméves tervezett átfutással.
A 8. számú főút Várpalota és Veszprém közötti kétszer két sávos, kettős záróvonallal ellátott szakaszán, a jelenlegi nyomvonalon szélesítik fizikai elválasztó sávval, padkával. Burkolatát 11,5 tonna teherbírásúvá építik át. A munkálatok során Öskünél, Hajmáskérnél külön szintű csomópontot alakítanak ki, átépül a Budapesti úti csomópont, valamint külön szintűvé építik át a veszprémi körgyűrű további csomópontjait, az Almádi úti, Füredi úti, Tapolcai úti, Csatári úti csomópontokat is.
A 8. számú főút fejlesztése Székesfehérvártól Veszprémig a Közlekedés Operatív Program (KÖZOP) keretében, európai uniós társfinanszírozással valósul meg. A projekt előkészítésére bruttó 4, 35 milliárd forint áll rendelkezésre, aminek 15 százaléka hazai forrás, a többi az EU támogatása.