Korszerűbb úton Márkó és Körmend között

A tervek szerint összesen csaknem 30 kilométeren korszerűsítik a 8-as főutat. A fejlesztés révén gyorsabb, biztonságosabb lesz a közlekedés a nagy forgalmú országos főúton Veszprém és Vas megyében. Jelenleg az előkészítés folyik, melynek költségeit nagyobb részt európai uniós forrásból fedezik - tájékoztatott  a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt.

A 8. számú főutat Vas és Veszprém megyében több szakaszon is korszerűsítik. Összesen csaknem 30 kilométer út felújítását készítik elő, Veszprém megyében Márkó és Herend, a két megyében Herend és Jánosháza, Vas megyében pedig Szemenye és Alsóújlak, valamint Rábahidvég és Magyarszecsőd-Körmend között. A tervek szerint az érintett útszakaszokon az elhasználódott utat korszerű, az uniós szabványoknak megfelelő, 11,5 tonna tengelyterhelésű járművek számára is alkalmas burkolattal látják el. Márkó és Herend között kétszer két sáv létesül, fizikai elválasztással. A szakaszon kétoldali műszaki leállóhely, Bánd és Herend között külön szintű átvezetés, Herend és Szentgál között pedig külön szintű csomópont épül.

„E nagy forgalmú főút fejlesztése nyomán lényegesen gördülékenyebb és biztonságosabb lesz a közúti közlekedés az érintett térségekben – mondta Loppert Dániel, a beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. kommunikációs vezetője. A korszerűbb úthálózat, és a kényelmesebb eljutás jó hatással lehet a régiók foglalkoztatási helyzetére is” – fűzte hozzá a szakember.

Az előkészítés során az örökségvédelmi hatástanulmányok rendelkezésre állnak az egyes szakaszokra, a megvalósíthatósági tanulmányok elkészítése folyamatban van, A Márkó és Herend közötti szakaszra elkészült a környezetvédelmi hatástanulmány és az engedélyezési tervdokumentáció, folyik az engedélyezési eljárás. A szakasz építési engedélyének megszerzése nyár végére várható. A Herend és Jánosháza közötti szakasz esetében várhatóan őszre elkészülnek a kétszer két sávra történő bővítés megvalósíthatósági tanulmányának tervei.

A Vas megyei szakaszok burkolatmegerősítésének építési engedélyeztetési eljárása folyamatban van. A tervezést a FÖMTERV Mérnöki Tervező Zrt., a Pannonway Építő Kft. végzi. A tervek szerint a beruházás 2014 májusában zárul le.

A beruházás előkészítésére a Közlekedés Operatív Program (KÖZOP) keretén belül több mint 1,4 milliárd forint áll rendelkezésre, aminek 15 százaléka hazai forrás, 85 százalékát pedig az Európai Regionális Fejlesztési Alap (ERFA) fedezi.