Megújulhat a vasúti pálya a Balaton déli partján

Megkezdődtek a Balatonaliga és Balatonszentgyörgy közötti vasúti pálya korszerűsítésének előkészületi munkálatai. A tervezett beruházás során gyorsabbá, csendesebbé és biztonságosabbá válhat a vasúti pálya, gyalogos és közúti vasúti átkelőhelyek épülhetnek át. Az előkészületi munkálatok költsége csaknem egymilliárd forint, ami jelentős részben az Európai Unió Kohéziós Alapjából származik – tájékoztatott a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt.

A Balaton déli partján a Balatonaliga és Balatonszentgyörgy közötti vasúti pálya korszerűsítését készíti elő a NIF Zrt. Az előzetes tervek szerint a vasúti pálya felújítása mellett átépítik a felsővezeték-rendszert és a biztosítóberendezéseket, valamint felújítják a gyalogos és közúti átjárókat. A közút-vasút szintbeni kereszteződések egy része teljesen átépül, a legveszélyesebb, nagy forgalmú helyeken külön szintű alul- vagy felüljárók létesülnek.

A tervezett rekonstrukciós munkálatok eredményként a kevésbé beépített helyeken keresztülvezető pályaszakaszokon a sebesség a jelenlegi óránkénti 100 kilométerről 120 kilométerre növekszik, a többi szakaszon marad a jelenlegi 100 kilométeres óránkénti sebesség. Az előkészítési munkák részeként először az engedélyezési tervek készülnek el, amelyek alapján az építési engedélyezési eljárás lebonyolítható, ezt követően készülhetnek el a tendertervek. A beruházás kivitelezése legkorábban 2013 második felében indulhat el.

Az előkészítési projekt másik részeként átfogó megvalósíthatósági tanulmány készül a Balaton körüli és a kapcsolódó vasútvonalak jövőbeni hasznosíthatóságáról, fejleszthetőségéről, az állomások és megállóhelyek korszerűsítésének módjáról. A tanulmány a Balaton tágabb környezetének vasúti közlekedését is vizsgálja majd, felméri a Győrtől Veszprémen át Kaposvárig, illetve a nyugati országhatártól (Szombathely, ill. Zalaegerszeg) Székesfehérvárig terjedő terület Balaton felé irányuló vasútvonalainak szerepét is.

„A régen várt korszerűsítéssel biztonságosabbá, kényelmesebbé válhat a vasúti közlekedés a Balaton déli partján – mondta Loppert Dániel, a NIF Zrt. kommunikációs vezetője. – A megvalósíthatósági tanulmány segítségével meghatározhatók azok a fejlesztések, amelyek jótékony hatást gyakorolnak a térség idegenforgalmára is” – tette hozzá a szakember.

A beruházás előkészítésére a Közlekedés Operatív Program (KÖZOP) keretén belül csaknem nettó 1 milliárd forint áll rendelkezésre, aminek 15 százaléka hazai forrás, 85 százalékát pedig az EU Kohéziós Alapjából fedezik.