Korszerű vasúti pálya Szolnok és Szajol között

Folyamatban vannak a páneurópai közlekedési hálózathoz kapcsolódó Szolnok–Szajol vasútvonal felújításának előkészítési munkálatai. A korszerűsítés nyomán biztonságosabb és gyorsabb lesz a vasúti közlekedés ezen a nagy forgalmú szakaszon. A korszerűsítés előkészítésére csaknem 2 milliárd forint áll rendelkezésre, nagyobb részben uniós forrásból – tájékoztatott a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt.

A Szolnok–Szajol vasúti vonalszakasz a magyar vasúthálózat egyik – a nemzetközi vasúti hálózat szempontjából is – legfontosabb eleme. Az itt áthaladó IV. számú Helsinki-folyosó vasúti tengelye összeköti Magyarországot a nyugat-európai hálózattal, de meghatározó a Közép-Európán keresztül vezető tranzitútvonalak között is.

Szolnok és Szajol között a rendelkezésre álló két vágányon közös nyomvonalon halad a Budapest Nyugati pu. – Cegléd – Szolnok – Szajol – Debrecen – Nyíregyháza – Záhony-országhatár kétvágányú vasúti fővonal, valamint a Budapest Keleti pu. – Nagykáta – Újszász – Szolnok – Szajol – Békéscsaba – Lökösháza-országhatár szintén kétvágányú vasútvonal. A 6,5 kilométeres szakaszon található Magyarország egyik legnagyobb kétvágányú vasúti hídja a Tisza felett.

A NIF Zrt. a már megkezdett rekonstrukciós munkáihoz kapcsolódva a Szolnok – Szajol vasúti vonalszakaszt is korszerűsíti. A beruházás során felújítják a vasúti pályát, alkalmassá teszik a 160 km/órás sebességgel történő közlekedésre, valamint a hidak pályaszerkezetét is átépítik. A fejlesztés előkészületi munkálatai jelenleg is zajlanak, a kiviteli tervek elkészítésére a tender kiírása van folyamatban. A tervek szerint a kivitelezés 2013-ban indul.

A beruházás kiterjed Szolnok állomás korszerűsítésére is. E meghatározó vasúti csomópont áttervezése komoly feladatot jelent, melynek során újragondolják a vágányhálózat és funkcióinak szükségességét.  Az állomáskorszerűsítés tervezése a Szolnok és Szajol közötti szakasz tervezésével együtt indul, kivitelezésének kezdete azonban 2015-ben várható.

A Szolnok és Szajol közötti felújítással párhuzamosan megépül egy új, 100 m2 áteresztőképességű tiszai ártéri híd is a Tisza-híd és Szajol között, az árvizek gyorsabb levonulása érdekében. Szajol állomás előtt, a vonalszakasz legmélyebb pontján ugyanakkor kétoldali árvízvédelmi gáttal védik majd a vasúti pályát.

„A fejlesztéssel növekszik a vasúti szolgáltatási színvonala, gyorsabbá, biztonságosabbá válik a közlekedés ezen a forgalmas szakaszon – mondta Loppert Dániel, a NIF Zrt. kommunikációs vezetője. – A felújítás nyomán az érintett szakasz alkalmas lesz az óránként 160 kilométeres sebességű szerelvények közlekedtetésére is, mihelyt egy másik projekt keretén belül kiépül az egységes vonatbefolyásoló rendszer, az ETCS 2 is” – hívta fel a figyelmet a szakember.

A projekt a Közlekedés Operatív Program (KÖZOP) részeként valósul meg. A támogatás teljes összege csaknem bruttó 2 milliárd forint, ebből 15 százalék az operatív programon belüli hazai forrás, 85 százalék pedig a Kohéziós Alapból származik.