Javul a közlekedés Somogyban
A tervek szerint halad a 67-es főút korszerűsítésének, valamint az érintett településeket elkerülő utak kiépítésének előkészítése. A fejlesztésnek köszönhetően korszerű kapcsolat épülhet ki az M7-es autópálya és Kaposvár, illetve a tervezett M9-es gyorsforgalmi út között. Az előkészítési munkálatokat döntően az Európai Unió társfinanszírozásával valósulnak meg – tájékoztatott a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt.
A déli országrész egyik legfontosabb közúti közlekedési útvonala, a 67. számú főút több mint 30 kilométeren új, a 11,5 tonna tengelyterhelés elviselésére alkalmas burkolatot kaphat Balatonlelle és Kaposvár között. Ezt a fejlesztést kiegészítve, külön beruházásként kiépülhetnek a Somogyaszalót, Mernyét, Mernyeszentmiklóst, Vadépusztát és Somogybabodot elkerülő szakaszok is. (A tervezett elkerülő utak által kiváltott települési szakaszok burkolatának megerősítése nem része a beruházásnak.) A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. beruházásában zajló korszerűsítés révén a jelenleginél biztonságosabb és színvonalasabb kapcsolat jöhet létre az M7 és távlati M9 gyorsforgalmi út között.
A beruházások által érintett útszakaszokon naponta átlagosan 3500 járműegység halad át, aminek hozzávetőleg 15 százaléka nehézgépjármű. A tervek szerint a 67. számú főút korszerűsítésének előkészítése 2013 végére zárul le, azonban az építési munkák egyes szakaszokon várhatóan már 2012-ben megkezdődnek. A közlekedők 2015 első negyedévében vehetik birtokba a megújult 67. számú utat.
A 67-es főút felújításának, valamint az érintett településeket elkerülő utak kiépítésének előkészítése a tervek szerint halad. Az előkészítés során már rendelkezésre állnak a kiviteli tervek, elkészült az örökségvédelmi hatásvizsgálat, és az engedélyezési tervdokumentáció, tavasszal pedig elindulhat a területszerzés és a régészet. 2010 novemberében döntés született arról, hogy a Deseda tavat és a vele szorosan összefüggő, Somogyaszalót elkerülő út nyomvonala teljesen elkerüli majd a Deseda térségét. Ezt az öt kilométeres szakaszt újratervezik, az új tervek elkészülte 2012-ben várható.
A kétszer egy sávos, de később kétszer két sávossá bővíthető, illetve egy rövid szakaszon már most kétszer két sávosra tervezett, óránként 110 kilométeres tervezési sebességű útszakasz felújításának, illetve az elkerülő szakaszok kiépítésének tervezését az ÚT-TESZT-Pannonway Konzorcium végezte. A tervezés során szem előtt kellett tartani a teljes tervezési szakaszon a szomszédos területek megközelíthetőségének biztosítását és a jelentős mezőgazdasági forgalom elválasztását a főpálya forgalmától, elkülönített földutakon, illetve szilárd burkolatú utakon.
„A beruházások révén lényegesen biztonságosabb és színvonalasabb kapcsolat jöhet létre az M7 és a távlati M9 gyorsforgalmi út között” – mondta Loppert Dániel, a NIF Zrt. kommunikációs vezetője. Szólt arról is, hogy az elkerülő utak megépítésének köszönhetően fellégezhetnek az érintett települések, csökken a rajtuk áthaladó forgalom.
Az elkerülő utak megépítésének és a meglévő szakaszok felújításának előkészítését együtt hajtja végre a NIF Zrt. A beruházás előkészítésére a Közlekedés Operatív Program (KÖZOP) keretén belül csaknem 2,1 milliárd forint áll rendelkezésre, aminek 15 százaléka hazai forrás, 85 százalékát pedig az Európai Regionális Fejlesztési Alap (ERFA) fedezi.