Megújulhat a teljes Hegyeshalom–Budapest–Szolnok–Lőkösháza vasúti szakasz
Zajlik a páneurópai négyes vasúti közlekedési korridor Hegyeshalom–Budapest–Szolnok–Lőkösháza szakaszának korszerűsítése, amelyen belül utolsó fázisként a Gyoma–Békéscsaba–Lőkösháza–országhatár szakasz fejlesztésének előkészítése folyik. Az előkészületi munkálatok költsége mintegy 2,8 milliárd forint, ami jelentős részben az Európai Unió Kohéziós Alapjából származik – tájékoztatott a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt.
A IV. számú páneurópai vasúti közlekedési korridor Magyarországon a Hegyeshalom–Budapest–Szolnok–Lőkösháza, valamint a Szob–Vác–Budapest vasútvonalon vezet át. A Hegyeshalom–Budapest–Szolnok–Lőkösháza vasútvonal korszerűsítéséből mostanra a Gyoma–Békéscsaba–Lőkösháza–országhatár szakasz felújítása maradt hátra.
Gyomától Békéscsabáig a meglévő vágányok átépítése, Békéscsabától Lőkösházán át az országhatárig új második vágány megépítésére kerülhet sor 160 kilométer/órás sebességre. Átépítik, illetve teljesen felújítják a békéscsabai állomás műemléki épületét, valamint megépíthetnek hét állomáshoz kapcsolódó és két közúti aluljárót, valamint három közúti felüljárót is, továbbá több gyalogos-kerékpáros aluljárót. A tervezett beruházások tartalmazzák az állomásokon új magas és széles peronok építését.
Ugyancsak a fejlesztések része lesz az ETCS (European Train Control System – Egységes Európai Vonatbefolyásoló Rendszer) telepítése a Budapest–Lőkösháza vonalszakaszon. A rendszer elsődleges feladata a vonatok közlekedésének felügyelete, a vasúti forgalom biztonságának garantálása a legkülönbözőbb üzemi helyzetekben, valamint a vonal kapacitásának növelése.
Rendelkezésre állnak a környezetvédelmi hatásvizsgálatok, megszerezték a jogerős építési, hatósági engedélyeket, és részben a közműengedélyeket is. Ugyancsak elkészült a tervezett beavatkozások megvalósíthatósági tanulmánya és engedélyezési tervdokumentációja. A tervek elkészítésében a Roden Kft., a MÁVTI Kft., R-Traffic Kft., valamint a Főmterv Zrt.. vett részt, a cégeket a NIF közbeszerzéssel választotta ki. Az előkészítési munkálatok a Gyoma-Békéscsaba szakaszon tervek szerit 2011 végére, a Békéscsaba-Lőkösháza-országhatár szakaszon 2012-ben fejeződnek be.
„A fejlesztések eredményeként emelkedik a vasúti szolgáltatás színvonala, csökkenhetnek a menetidők, kényelmesebbé válik az utazás” – mondta Loppert Dániel, a NIF Zrt. kommunikációs vezetője. A szakember szólt arról is, hogy a beruházás jó hatással lehet a térség ipari és turisztikai fejlődésére.
A tervezett beruházások előkészítésére a Közlekedési Operatív Program (KÖZOP) keretén belül mintegy bruttó 2,8 milliárd forint áll rendelkezésre, aminek 15 százaléka hazai forrás, 85 százalékát pedig az Európai Kohéziós Alap fedezi.