Korszerűbb vasút európai forrásból
A tervek szerint ebben az évben elindulnak a páneurópai közlekedési hálózathoz kapcsolódó Szajol – Püspökladány vasútvonal felújítási munkálatai. A korszerűsítés nyomán biztonságosabb és gyorsabb lesz a vasúti közlekedés ezen a vonalon. A több mint 130 milliárd forintos költségvetésű beruházást nagyrészt uniós forrásokból finanszírozzák – tájékoztatott a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt.
A Szajol–Debrecen–Nyíregyháza–Záhony vonalszakasz átépítéséhez kapcsolódóan – ami az ötös számú páneurópai közlekedési korridor alternatív útiránya – korszerűsítik a vasúti pályát Szajol és Püspökladány között. A kivitelezés előkészítése lezárult, a tervek szerint 2011-ben kezdődnek a munkálatok, amelyek révén megújul a vasúti pálya az érintett szakaszon.
A tervek szerint a korszerűsítési munkálatok három projekt keretében valósulnak meg. Az első projekt során Szajol és Kisújszállás között korszerűsítik a pályát, ezzel párhuzamosan, pár hónappal eltolva a második projekt keretében a Kisújszállás és Püspökladány közötti szakasz felújítása indul. A harmadik projekt során új, korszerű biztosítóberendezést építenek ki a felújított pályaszakaszokon. Ezek mellett a projekt részét képezi a Szajol – Püspökladány vonalszakasz fejlesztéséhez kapcsolódó lebonyolító mérnöki tevékenység ellátása is.
A kivitelezők kiválasztására folyamatban van a közbeszerzési eljárás, a tervek szerint az eredményhirdetésre ez év áprilisában kerül sor. A szerződéskötést az eredményhirdetés után 20 nappal tervezi a beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. A kivitelezési munkálatok a szerződéskötés után indulnak, de folyamatos vágányzárat igénylő munkálatok csak 2012 tavaszától várhatók.
A Szajol – Kisújszállás és a Kisújszállás – Püspökladány vonalszakaszokon 2015. október elejére várható a pályaépítés befejezése. A teljes, mintegy 70 kilométer hosszú Szajol – Püspökladány vonalszakaszon a biztosítóberendezés telepítése is várhatóan 2015 őszén fejeződik be. A műszaki átadásra többek között a próbaüzemi hiánypótlások elvégzése és a teljesítési igazolások megléte után kerülhet sor.
„A projekt célja a biztonságos, környezetbarát közlekedési lehetőség megteremtésével a térség fejlődésének elősegítése, a vasúti szolgáltatás színvonalának emelése, az eljutási idő csökkentése – mondta Loppert Dániel, a NIF Zrt. kommunikációs vezetője. A felújítás nyomán az érintett szakasz alkalmas lesz az óránként 160 kilométeres sebességű szerelvények közlekedtetésére is egy más projekt keretein belül megvalósuló egységes vonatbefolyásoló rendszer, az ETCS 2 kiépítésével” – tette hozzá a szakember.
A projekt a Közlekedés Operatív Program (KÖZOP) részeként valósul meg. A támogatás teljes összege bruttó 137,4 milliárd forint, ebből 15 százalék az operatív programon belüli hazai forrás, 85 százalék pedig a Kohéziós Alapból származik.