Előkészületben az M4 gyorsforgalmi út
Folyamatban vannak az M4 gyorsforgalmi út kiépítésének előkészítési munkálatai Abony és Fegyvernek között. A majdan nemzetközi nehézgépjármű-forgalmat is lebonyolító gyorsforgalmi út új nyomvonalon, és uniós pénzügyi források igénybevételével valósul meg – tájékoztatott a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt.
Az M4 gyorsforgalmi út megvalósításának előkészületei 2010 novembere óta a tervek szerint haladnak Abony és Fegyvernek között. Az érintett mintegy 36 kilométeres szakasz tervezése a beruházási program szerint az M8 autópályával alkotott csomópont után kezdődik, s teljesen új nyomvonalon halad egészen Törökszentmiklósig, ahol a várost északról megkerülő, korábban fél autópályaként kialakított útba csatlakozik, majd ismét új nyomvonalon vezet a szakasz határáig. Az út a tervek szerint keresztezi a Zagyvát és a Tiszát, ahol hidak fogják biztosítani az átvezetést.
A majdani gyorsforgalmi út többször érinti a 400 kV-os Albertirsa–Békéscsaba nagyfeszültségű távvezetéket, illetve más kisebb feszültségű elektromos vezetékeket, különböző szénhidrogén-szállító és -elosztó vezetékeket, víz- és szennyvízhálózatot és hírközlési kábeleket is. A Tisza és a Zagyva mellett a nyomvonal Natura 2000 természetvédelmi területeken halad keresztül, emiatt rendkívüli környezetvédelmi intézkedéseket kell tenni, amiket az engedélyezési terv készítési fázisában kell pontosítani, illetve véglegesen meghatározni.
Az előkészítés során eddig elkészült az előzetes vizsgálat dokumentációja és a környezetvédelmi és örökségvédelmi hatástanulmány, aminek alapján a nyomvonalra kiadott környezetvédelmi engedély jogerőre is emelkedett. Jelenleg az engedélyezési tervdokumentáció készül. Az építési engedélyezési eljárást 2011 őszén kell a tervezőnek megkérnie. Az M4 gyorsforgalmi út Abony és Fegyvernek közötti szakaszát – a Tisza-híddal együtt – a Roden Mérnöki Iroda Kft. tervezi. A tervezési szerződés az engedélyezési és a kiviteli terv elkészítésére, valamint az építési engedély megszerzésére szól. Az előkészítés tervezési része 2012. december közepe előtt zárul le.
„A beruházás jelentős változást hozhat a régió közlekedése és gazdasága számára: gyorsabb és biztonságosabb lesz a közúti forgalom, ami növelheti a térség versenyképességét, s ezzel kedvezően hathat a foglalkoztatásra is” – mondta Loppert Dániel, a beruházó NIF Zrt. kommunikációs vezetője.
A gyorsforgalmi út tervezésére a Közlekedés Operatív Program (KÖZOP) keretén belül valamivel több, mint bruttó 3 milliárd forint áll rendelkezésre, aminek 15 százaléka hazai forrás, 85 százalékát pedig az Európai Regionális Fejlesztési Alap (ERFA) fedezi.