Biztonságosabb lesz az 55-ös főút

A tervek szerint halad az 55-ös út felújításának előkészítése, a teljes szakaszra már a kiviteli tervek is rendelkezésre állnak. A főút teljesen megújul: Szeged és Baja között kiszélesítik az utat és növelik a burkolat teherbírását, továbbá kerékpárutat építenek ki a települések között. A várhatóan 2012 negyedik negyedévében befejeződő előkészítési munkát az Európai Unió társfinanszírozása teszi lehetővé.

A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. beruházásában csaknem a teljes hosszon, több mint 94 kilométeren teljesen felújítják és 11,5 tonna tengelynyomású járművek számára is járhatóvá teszik a főút burkolatát Szeged és Baja között. A kerékpárosokra is gondoltak a tervezés során: a jellemzően óránként 90 kilométeres sebességre tervezett főút mellett párhuzamos kerékpárutat alakítanak ki. A beruházás részeként készülhet majd el az 55. számú főút Mórahalmot elkerülő 7,1 kilométeres szakasza, három új körforgalmú csomóponttal.

A tervek szerint az egész szakaszon összesen tizenhárom meglévő csomópontot építenek át, valamint egyes települések határán forgalomcsillapító szigeteket alakítanak ki. A munkálatok előkészítése a tervek szerint 2012 negyedik negyedévében zárul le, a kivitelezés pedig várhatóan 2014 elejére fejeződik be.

„A beruházás nyomán a helyben lakók és az átutazók lényegesen biztonságosabban és gyorsabban közlekedhetnek majd Szeged és Baja között, Mórahalom pedig megszabadul az átmenő forgalomtól” – mondta Loppert Dániel, a NIF Zrt. kommunikációs vezetője.

A kivitelezés több szakaszban zajlik majd, az előkészítést viszont egyetlen projekt keretében hajtja végre a beruházó NIF Zrt. A beruházások megvalósíthatósági tanulmányának elkészítése folyik, a kivitelezési helyszínekre rendelkezésre állnak a jogerős építési engedélyek, a kiviteli tervek is elkészültek. A felújítási munkálatok tervezését – helyszíntől függően – a Bokút TERV Kft., az UVATERV Zrt., a PegazusTERV Kft. – DELTATERV Kft. Konzorcium és a Partner Mérnökiroda Kft. végezte.

Az 55. számú főút Magyarország egyik jelentős, gyűrű irányú úthálózati eleme. Szeged és a Dél-Dunántúl között az egyetlen főút, viszonylag kevés településen halad át. Az útszakaszon jelenleg naponta 6500–6800 jármű közlekedik, köztük 800–1000 tehergépjármű.

A projekt a Közlekedési Operatív Program (KözOP) részeként valósul meg. A teljes beruházás előkészítésére 2,137 milliárd forint áll rendelkezésre, aminek 15 százaléka hazai forrás, 85 százalékát pedig az Európai Regionális Fejlesztési Alap (ERFA) fedezi.