Enyhülhet Kecskeméten az átmenő forgalom

Mérséklődhet a Kecskemét belterületén áthaladó forgalom: a várost északról elkerülő út előkészítése jelenleg is folyamatban van. A teljes beruházás a tervek szerint 2014 elejére készül el, a jelenleg zajló előkészületi fázis várhatóan 2011 végéig tart. Az elkerülő út építésének előkészítésére csaknem 800 millió forint áll rendelkezésre, nagyobb részben uniós forrásból.

A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. beruházása keretében Kecskemét északi oldalán 13,6 kilométer hosszon két építési ütemben új nyomvonalon épül meg. Az elkerülő út az M5 autópályától, az 5. számú főúton és a 441. számú (ceglédi) főúton át a 44. számú főútig, tehermentesítve a várost az eddig belterületen áthaladó forgalomtól. Az északi elkerülő megépítése után mérséklődnek a környezeti ártalmak, javul a város lakóinak életminősége, és a munkahelyek megközelítése is gyorsabbá, biztonságossá válik.

„A kecskemétiek számára jó hír – mondta el Loppert Dániel, a NIF Zrt. kommunikációs vezetője –, hogy a Mercedes munkahelyeket teremtő magánberuházása mellé olyan uniós útfejlesztést tehetünk le, amelyik a környezeti ártalmak mérséklésével javítja a városlakók életminőségét, és a munkahelyek biztonságos, gyors megközelítését is szolgálja. A várost északról elkerülő út megépítése immáron elérhető közelségbe került” – tette hozzá Loppert.

A beruházás jelenleg az előkészítés szakaszában van, a munkálatok a terv szerint haladnak. A szükséges dokumentumok jelentős része – így a megvalósíthatósági tanulmány, a jogerős építési engedélyek többsége – már rendelkezésre áll, és elkészítették az örökségvédelmi hatásvizsgálatokat is. Ugyancsak elkészültek a kivitelezési tervek, és folyamatban van a közműengedélyek beszerzése is. Az előkészítés a tervek szerint 2012 közepére lezárul. A tervezésben a Viafutura Kft., az UVATERV Zrt. és a TURA-Terv Kft. vett részt.

Tekintve, hogy az út új nyomvonalon létesül, az átterelt tranzitforgalomról csak becslés adható. Ez a várakozások szerint az út megnyitását követően átlagosan napi 13 000 személygépjárművet jelent, ami a forgalomba adás után pár évvel már napi 18 000 személygépjárműre nőhet.

A beruházás előkészítésére a Közlekedés Operatív Program (KÖZOP) keretén belül 792,2 milliárd forint áll rendelkezésre, aminek 15 százaléka hazai forrás, 85 százalékát pedig az Európai Regionális Fejlesztési Alap (ERFA) fedezi.