Megújulhat a 82-es

Előkészületben van a 82-es főút felújítása – tájékoztatott a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.

A forgalom gyorsítását és biztonságának növelését szolgálja a 82. számú főút átkötése a 8. és 72. számú utak új csomópontjához. A 82. számú főút részeként tervezett mintegy 6,5 kilométer hosszú, kétszer egy sávos, Kádártát és Gyulafirátótot elkerülő út új nyomvonalon való kiépítésének jelenleg az előkészítése zajlik. Az elkerülő út a 8214. számú, Ösküt Gyulafirátóttal összekötő utat szintbeli – a tervek szerint körforgalmú – csomópontban keresztezi. A 82. számú főúthoz való visszacsatlakozáshoz szintén körforgalmú csomópontot terveznek, a honvédségi gumikerekes járművek áthaladására a jelenleg is üzemelő a 82. számú főúton lévő aluljáró ad lehetőséget. A Székesfehérvár–Szombathely vasútvonal keresztezésénél biztosítani kell a távlati második vágány, valamint a párhuzamos mezőgazdasági út átvezetését. A 82. számú főút kiindulópontja a 8. és 72 számú főút úgynevezett litéri csomópontja lesz, ahonnan körforgalmú csomóponttal indul az új nyomvonal.

Az új elkerülő út megépülése esetén döntően a 8. számú főútról érkező Székesfehérvár–Győr tranzitforgalom, valamint a 72. számú főútról Győr irányába közlekedő forgalom terelődik a majdani elkerülő szakaszra. Ennek megfelelően a veszprémi útgyűrűn lévő úgynevezett budapesti úti külön szintű csomópont terhelése csökken.

A 90 km/órás sebességre tervezett elkerülő út keresztezi a Séd patakot, amelynek áthidalására „A” teherbírású hidat kell tervezni. Az elkerülő út egy része Natura 2000 besorolású területen halad, a tervezett beruházás megvalósulása esetén a bekövetkező élőhelyvesztés kompenzálására csereerdő területét ki kell jelölni. A nyomvonal vízbázist is érint, ezért új víznyerő kút létesítése szükséges.

Az elkerülő szakaszon létesítendő hidak jogerős építési engedéllyel rendelkeznek, valamint magára az elkerülő útra vonatkozó építést engedélyező határozatot a hatóság kiadta, azonban az még nem jogerős. A kiviteli terveket az építési engedélyek jogerőre emelkedését követően készíti el a tervezési munkával megbízott VIA-FUTURA Kft. veszprémi projektirodája. A kivitelezési munkák befejezését 2013 utolsó negyedévére tervezik.

A beruházás előkészítésére a Közlekedés Operatív Program (KÖZOP) keretén belül több mint bruttó 393 millió forint áll rendelkezésre, aminek 15 százaléka hazai forrás, 85 százalékát pedig az Európai Regionális Fejlesztési Alap (ERFA) fedezi.