Előkészületben a 8-as út fejlesztése

Folynak a 8-as út fejlesztésének előkészületei Székesfehérvár és Veszprém között. A tervezett fejlesztés során a székesfehérvári elkerülő út harmadik szakasza mellett a tervek szerint megépül a régen várt várpalotai elkerülőt is. Jelenleg összesen mintegy 40 km hosszú szakasz terveztetése és engedélyeztetése van folyamatban, két éven belül megkezdődhetnek a kivitelezési munkák.

A 8. számú főút Székesfehérvár és Veszprém közötti szakaszán a jelenleg előkészítés alatt álló felújítási munkálatok során megépül a már nagyon régen várt, Várpalotát elkerülő út, amely mentesítené a várost a már hosszú idő óta az elviselhetetlenség határán mozgó tranzitforgalomtól, és jelentősen gyorsítaná a főút forgalmát. A tervek szerint ugyancsak elkészül a Székesfehérvárt elkerülő út III. része. Felújítják továbbá az országos főutat Várpalota és Veszprém között, ahol több balesetveszélyes csomópont és a rendkívül elhasználódott burkolat nehezíti a közlekedést.

 

A Várpalotát elkerülő mintegy 8 kilométer hosszú útszakasz tervei elkészültek. A főút várpalotai szakaszán a meglévő kétszer egy sáv forgalmi kapacitása már korábban kimerült, ezen a belterületi szakaszon a forgalom „beállása” mellett nagyon komoly környezeti gondok is mutatkoznak.

Az engedélyeztetési eljárást azonban felfüggesztették, mivel a nyomvonal érinti a várpalotai szeméttelep területét, és a környezetvédelmi hatóság csak azután járul hozzá a beruházáshoz, miután a szemétlerakó rekultivációs terve elkészül. Szintén folyamatban van Várpalota területrendezési tervének módosítása, amihez ugyancsak szükséges a környezetvédelmi hatóság előírásainak átvezetése. Mindezek ismeretében a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. szerint az építési engedély kiadása a közeljövőben történhet meg, és az építés – az időjárástól függően – 2012 végén – vagy 2013 elején – kezdődhet el, hároméves tervezett lefutással.

 

A 8. számú főutat a Várpalota és Veszprém közötti kétszer két sávos, jelenleg kettős záróvonallal ellátott szakaszon a meglévő nyomvonalon fizikai elválasztó sávval szélesítik és 11,5 tonna teherbírásúvá építik át. A munkálatok során több külön szintű csomópontot alakítanak ki (Öskü, Hajmáskér), valamint külön szintűvé építik át a veszprémi körgyűrű almádi és füredi csomópontjait is.

 

„Magyarország egyik legfontosabb kelet–nyugati irányú közúti kapcsolata a felújítást követően biztonságosabb lesz, a régió forgalma jelentősen gyorsul, a települések megszabadulnak az átmenő forgalomtól” – mondta Loppert Dániel, a NIF Zrt. kommunikációs vezetője.

 

A „Székesfehérvár nyugati elkerülő gyűrű” III. szakasza a jelenlegi elképzelések szerint a 8. számú főút részeként csatlakozik az országos közúthálózathoz. A 7 kilométer hosszú útszakasz engedélyezési terveit a BO-CI Konzorcium készítette; az elkészült tervek alapján elindították az engedélyezési eljárást. A majdan elsőrendű főútként üzemelő, óránként 110 kilométeres sebességre tervezett utat új nyomvonalon építik meg.

 

A 8. számú főút fejlesztése Székesfehérvártól Veszprémig a Közlekedés Operatív Program (KÖZOP) keretében, európai uniós társfinanszírozással valósul meg. A projekt előkészítésére bruttó 4,35 milliárd forint áll rendelkezésre, aminek 15 százaléka hazai forrás, a többi az EU támogatása.