Előkészületben az M8-as gyorsforgalmi út építése

Autópályává fejleszthető autóútként épülhet meg az M8-as gyorsforgalmi út Körmend-kelet csomópont (86-os főút) és a magyar–osztrák határ közötti szakaszon. Jelenleg az

Autópályává fejleszthető autóútként épülhet meg az M8-as gyorsforgalmi
út Körmend-kelet csomópont (86-os főút) és a magyar–osztrák határ
közötti szakaszon. Jelenleg az előkészítési munkálatok folynak. Ha
minden a tervek szerint alakul, az útszakaszt várhatóan legkorábban
2014 végén vehetik birtokba a közlekedők. Az előkészítést kétmilliárd
forintból finanszírozzák, nagyrészt uniós forrásból.

Még
nem végleges a teljes nyomvonal, de már megkezdődtek a leendő M8
autópálya építésének előkészületi munkálatai. A tervek szerint a
Körmend és az országhatár (Rábafüzes) közötti mintegy harminc
kilométeres szakasz kétszer két sávos, autópályává fejleszthető
autóútként épül meg a 86. számú főúttól az osztrák határig.

Az M8 megépítése azért is jelentős, mert az osztrák
határtól Szolnokig tartó, 330 kilométeres szakasz egyrészt
tehermentesítené a Bécs–Budapest–Szolnok útvonalat, másrészt az
ausztriai S7 gyorsforgalmi út megépítésével határokon átnyúló, egységes
kelet–nyugat irányú nemzetközi folyosó jönne létre. Az M8 autópályához
csatlakozó S7 gyorsforgalmi utat az osztrákok – a forgalmi prognózis
alapján – a határ térségében egyelőre kétszer egy sávval tervezik
megépíteni. Ezt és a financiális forrásokat is figyelembe véve magyar
oldalon is várható, hogy a körmendi elkerülőt kivéve első ütemben
szintén csak kétszer egy sávos autóútként épül meg a gyorsforgalmi út.

„A gyorsforgalmi út a települések számára jelentős
előnyöket kínálna, hiszen mentesülnének a 8-as út mára gyakorlatilag
elviselhetetlenné vált forgalmától, környezeti ártalmaitól” – mondja
Loppert Dániel, a beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt.
kommunikációs vezetője. A 8. számú főúton naponta több ezer jármű
közlekedik, ezen belül jelentős a teherforgalom aránya. Az M8
gyorsforgalmi út kiépítése magát a forgalmat is gyorsítaná, egyben
gazdaságosabbá, környezetkímélőbbé is tenné. A szakember szerint
ugyanakkor a közlekedési folyosónak a gazdasági életre gyakorolt
jótékony hatása gyorsan érződne az érintett településeken.

Körmend-nyugat csomóponttól jelenleg két
nyomvonalváltozat létezik. Az A1m jelű változat esetén Vasalja és
Magyarnádalja települések között haladna el az autóút. A másik változat
(B1m) szerint Körmend horvátnádaljai városrészének szélén, közvetlenül
a jelenlegi 8. számú főút és a vasút mellett, egy közlekedési
folyosóban történne az átvezetés, ahol viszont a lakóterület közelsége
miatt néhány ingatlant szanálni kellene, hogy a levegő- és zajvédelmi
előírásoknak eleget lehessen tenni.

A várhatóan 2012 végén lezáruló előkészítésen belül
elkészült az örökségvédelmi hatásvizsgálat, valamint a környezeti
hatástanulmány. A dokumentációt – amit a Mott MacDonald Magyarország
Kft. készített – benyújtották a hatósághoz (OKTVF) a környezetvédelmi
engedélyezési eljárás lefolytatása céljából.

A további előkészítési munka magában foglalja az
EU-előírásoknak megfelelő megvalósíthatósági tanulmány, valamint az
engedélyezési és kiviteli tervek elkészítését. A tervek szerint a
kivitelezés legkorábban 2012 végén indulhat meg. Az elkészült
gyorsforgalmi szakaszt várhatóan 2014 végén vehetik birtokba a
közlekedők legkorábban.

A beruházás előkészítésére a Közlekedés Operatív
Program (KÖZOP) keretén belül mintegy kétmilliárd forint áll
rendelkezésre, aminek 15 százaléka hazai forrás, 85 százalékát pedig az
Európai Regionális Fejlesztési Alap (ERFA) fedezi.