Megújulhat a budapesti elővárosi vasúti hálózat
A tervek szerint haladnak a fővárosi elővárosi vasútvonalak és a hozzájuk kapcsolódó pályaudvarok, megállóhelyek korszerűsítésének előkészületi munkálatai. A beruházások
A tervek szerint haladnak a fővárosi elővárosi vasútvonalak és a hozzájuk kapcsolódó pályaudvarok, megállóhelyek korszerűsítésének előkészületi munkálatai. A beruházások előkészítési költségei mintegy 4,8 milliárd forintot tesznek ki, amit nagyrészt az Európai Unió Kohéziós Alapjából finanszíroznak.
Az elővárosi vasúthálózat fejlesztését szolgáló projektek előkészítési munkálatai egyebek mellett a Nyugati pályaudvar,, a 71. számú Budapest (Rákospalota-Újpest) – Veresegyház – Vác (kizárva), a 40. számú Kelenföld–Százhalombatta vasútvonalszakaszok korszerűsítésére, a 100-as, Budapest (Kőbánya-Kispest) – Szolnok vonal utasforgalmi létesítményeinek tervezett felújítására, valamint a vasútvonalakra történő ráhordás (P+R parkolók, kerékpártárolók, autóbuszmegállók) feltételeinek kialakítására terjednek ki.
A tervezett beruházások keretében (beruházásonként változóan) felújíthatják a vasúti pályát, az állomási infrastruktúrát (új, 55 centiméter magas peronok létesítése, új peronaluljárók építése az esélyegyenlőség feltételeinek biztosításával, új térvilágítás építése, utastájékoztatás teljes körű kiépítése stb.), felvételi épületeket renoválhatnak, illetve építhetnek újonnan, valamint korszerűsíthetik az útátjárókat és a vonali műtárgyakat.
A tervek szerint korszerűsítik a jelenleg leromlott állapotú vasúti pályákat és felsővezetékeket, a 71-es vonalat szakaszosan két vágányúra bővítik, a korszerűsítésekkel együtt a biztosító- és távközlési berendezések, valamint az áramellátó rendszerek is megújulnak. A beruházások hatására a kapacitás megnövekszik, egyes nagy forgalmú szakaszok zavarérzékenysége jelentősen csökkenhet. A beavatkozások nyomán jelentősen csökkenhet a menetidő. A P+R parkolók, kerékpártárolók és az autóbuszos ráhordás létesítményeinek megépítésével a vasútállomások megközelíthetősége jelentősen javul.
„A vasúti infrastruktúra fejlesztésének kiemelt stratégiai célja a városi és elővárosi közösségi közlekedés szolgáltatásainak javítása, szerepének növelése Budapest és agglomerációjának kapcsolatában – tájékoztatott Loppert Dániel, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. kommunikációs vezetője. – Különösen fontos ez annak ismeretében – tette hozzá –, hogy középtávon az utazási igények akár 30 százalékos növekedése is prognosztizálható, ami a közösségi közlekedés hatékony fejlesztése nélkül kezelhetetlen.” A szakember elmondta: a Nyugati pályaudvar napi utasforgalma már jelenleg is 55 ezer fő, a Budapest–Veresegyház–Vác vasútvonalon naponta átlagosan 11-12 ezer utas utazik.
A NIF kommunikációs vezetője kiemelte: A kialakított P+R parkolók jó rácsatlakozást, tervezhetőbb utazást, gyorsabb és kiszámíthatóbb közlekedést biztosítanak. Mérséklődik a bevezető utak forgalma, csökken a környezeti kár, és gyengül a belvárosokra nehezedő forgalmi terhelés, javulnak a munkahelyekhez való hozzáférés esélyei is.
A megvalósíthatósági tanulmányok elkészültek, az örökségvédelmi és környezeti hatásvizsgálatok egy része ugyancsak elkészült, más részük folyamatban van. A legtöbb helyszínen elkészültek az engedélyezési tervek és megkezdődtek az építési és egyéb hatósági engedélyek beszerzése is. A P+R parkolók telepítésére kijelölt helyszínekre rendelkezésre áll az engedélyezési tervdokumentáció. A Budapest–Veresegyház–Vác elővárosi vasútvonal fejlesztéséhez hamarosan megkezdődik a kiviteli és tendertervek készítése. A beruházás tervezésében a szabályszerű közbeszerzéssel kiválasztott VITECO Kft., a VITECO Kft. és FŐMTERV Zrt. alkotta konzorcium, az UNITEF-RING konzorcium és a TURA-Terv Mérnökiroda Kft. vesz részt. Az előkészítések várhatóan 2012 végére zárulnak le.
A beruházás előkészítésére a Közlekedés Operatív Program (KÖZOP) keretén belül mintegy bruttó 4,8 milliárd forint áll rendelkezésre, aminek 15 százaléka hazai forrás, 85 százalékát pedig a Kohéziós Alapból finanszírozzák.