Szakaszhatárhoz érkezett a Záhony térségében zajló vasúti fejlesztés
Lezárult a záhonyi széles nyomtávú vasúti alaphálózat korszerűsítésének első üteme. A beruházás célja az üzemeltetési költségek csökkentése, a forgalmi kapacitás növelése
Lezárult a záhonyi széles nyomtávú vasúti alaphálózat korszerűsítésének első üteme. A beruházás célja az üzemeltetési költségek csökkentése, a forgalmi kapacitás növelése volt. A korszerűsítés hozzájárul a munkahelyek megtartásához a térségben. A beruházás finanszírozása nagyrészt európai uniós forrásokból történt.
Befejeződtek Záhony térségében a vasúti infrastruktúra fejlesztésének első üteméhez tartozó munkálatok, a műszaki átadás idén november 4-én megtörtént. Az eredeti tervekhez képest a műszaki átadás 4 napos késést szenvedett a különlegesen csapadékos időjárás miatt.
A korszerűsítés során átépítették a nyílt vonali és állomási átmenő vágányokat: Záhony–Tuzsér között 5 kilométer, Tuzsér–Eperjeske között 1,9 kilométer, Záhony–Eperjeske között 1,1 kilométer, Eperjeske–Tornyospálca között 9 kilométer hosszon. Ugyancsak a korszerűsítés első ütemében végezték el azoknak a felépítményi szerkezeteknek a cseréjét, amelyek nem igényeltek speciális tervezést és gyártásfejlesztést. A beruházás célja a lassújelek, lezárt vágányszakaszok megszüntetése, és a 24,5 tonna tengelyterhelés biztosítása, ezzel az üzemeltetési költségek csökkentése, a forgalmi kapacitás növelése volt.
A pályaépítés második ütemében a vágányokat és a bennük fekvő kitérőket és átszeléseket korszerűsítik az állomásokon és rendező pályaudvarokon, valamint azokat az egyéb szerkezeteket, amelyek széles mivoltukból adódóan előzetes tervezést és gyártásfejlesztést igényelnek.
„Magyar területen 150 kilométernyi széles nyomtávú vágány található a záhonyi térségben – tájékoztatott Loppert Dániel, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. kommunikációs vezetője. – A széles nyomtávú vasút azonban számos forgalmat akadályozó műszaki problémát is felvet. A pálya elhasználódása miatt a vonatok sokszor csak lassan tudnak haladni, esetenként a tengelyterhelést is korlátozni kell. E műszaki okok miatt mára veszélybe került az árutovábbítás zökkenőmentessége, az ipari-logisztikai tevékenység, ami Záhony térségében, tekintettel az áruátrakásra, foglalkoztatási kérdés is” – hívta fel a figyelmet a szakember.
A beruházó NIF Zrt. szabályszerű közbeszerzési pályázaton választotta ki a kivitelező EUROKAPU-21 Konzorciumot (a konzorcium tagjai a Swietelsky Vasúttechnika Kft., a Szentesi Vasútépítő Kft., a Kelet-út Kft., a Ke-Víz 21 Zrt. és a Közgép Zrt.). A teljes felújítási projekt a Közlekedés Operatív Program (KÖZOP) részeként valósul meg a Kohéziós Alap (KA) társfinanszírozásával. A támogatás összege összesen bruttó 16,1 milliárd forint, ebből 15 százalék az operatív programon belüli hazai forrás, 85 százalék pedig uniós támogatás.