Gyorsabb, biztonságosabb vasút épül

Hamarosan indulnak a páneurópai közlekedési hálózathoz kapcsolódó Szajol – Püspökladány vasútvonal felújítási munkálatai. A korszerűsítés nyomán biztonságosabb és gyorsabb

Hamarosan indulnak a páneurópai közlekedési hálózathoz kapcsolódó Szajol – Püspökladány vasútvonal felújítási munkálatai. A korszerűsítés nyomán biztonságosabb és gyorsabb lesz a vasúti közlekedés ezen a vonalon. A több mint 130 milliárd forintos költségvetésű beruházást nagyrészt uniós forrásokból finanszírozzák.

A Szajol–Debrecen–Nyíregyháza–Záhony vonalszakasz átépítéséhez kapcsolódóan – ami az ötös számú páneurópai közlekedési korridor alternatív útiránya – korszerűsítik a vasúti pályát Szajol és Püspökladány között. A kivitelezés előkészítése lezárult, a tervek szerint 2011-ben kezdődnek a munkálatok, amelyek révén megújul a vasúti pálya az érintett szakaszon.

A projekt célja a vasúti szolgáltatás színvonalának emelése, az eljutási idő csökkentése, valamint a biztonságos, környezetbarát közlekedési lehetőség megteremtésével a térség fejlődésének elősegítése. A felújítás befejeztével az érintett szakaszon óránként 160 kilométeres sebességgel is közlekedhetnek a szerelvények.
A korszerűsítési projekt három kivitelezési  szakaszban valósul meg. Az első munka során Szajol és Kisújszállás között korszerűsítik a pályát. A tervek szerint ezzel párhuzamosan, pár hónappal eltolva a második szakasz keretében a Kisújszállás és Püspökladány közötti szakasz felújítása indul. A harmadik ütember során új, korszerű biztosítóberendezést építenek ki a felújított pályaszakaszokon. Ezek mellett a felújítási munkálatok részét képezik a Szajol – Püspökladány vonalszakasz kivitelezésének mérnöki munkái is.

A beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. várhatóan 2010 decembere és 2011. első negyedévének vége között indítja el a kivitelező kiválasztására a közbeszerzési eljárást. A kiírás után 3-4 hónappal tervezik az eredményhirdetést, majd az eredményhirdetés után húsz nappal a szerződéskötést. A kivitelezési munkálatok a szerződéskötés után indulnak, de folyamatos vágányzárat igénylő munkálatok csak 2012 tavaszától várhatók.

A Szajol – Kisújszállás és a Kisújszállás – Püspökladány vonalszakaszokon 2015. október elejére várható a pályaépítés befejezése. A teljes, mintegy 70 kilométer hosszú Szajol – Püspökladány vonalszakaszon a biztosítóberendezés telepítése várhatóan 2016. szeptember végére fejeződik be. A műszaki átadásra többek között a próbaüzemi hiánypótlások elvégzése és a teljesítési igazolások megléte után kerülhet sor.

A projekt a Közlekedés Operatív Program (KÖZOP) részeként valósul meg, a Kohéziós Alap társfinanszírozásával. A támogatás teljes összege bruttó 137,4 milliárd forint, ebből 15 százalék az operatív programon belüli hazai forrás, 85 százalék pedig uniós támogatás.