Autóút épül Győrtől Szombathelyig

A tervek szerint még ebben az európai uniós költségvetési ciklusban kétszer két sávos autóúton juthatunk el Győrtől Szombathelyig. A távlati terv részeként folyik a Győrtől

A tervek szerint még ebben az európai uniós költségvetési ciklusban
kétszer két sávos autóúton juthatunk el Győrtől Szombathelyig. A távlati
terv részeként folyik a Győrtől Csornáig, illetve a Csornától
Szombathelyig tartó út kiépítésének előkészítése. Az előkészítésre
csaknem 13 milliárd forint áll rendelkezésre, aminek nagy részét az
Európai Unió bocsátja rendelkezésre – tájékoztatott a Nemzeti
Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt.

Az előkészítés
a Győr, Csorna és Szombathely közötti útpálya 90 kilométeres
szakaszának kiépítéséhez szükséges dokumentumok elkészítését, továbbá
többek között az engedélyek beszerzését, a régészeti feltárást foglalja
magában. A megvalósíthatósági tanulmányok többsége elkészült, a jogerős
építési és hatósági engedélyek egy része is rendelkezésre áll. Több
környezet- és örökségvédelmi hatásvizsgálat már ugyancsak elkészült, és a
kiviteli tervek egy része is, a többi kiviteli terv elkészítése
folyamatban van. A szükséges közműengedélyek beszerzése előkészítés
alatt van. A területszerzéssel kapcsolatban elmondható, hogy a
beruházáshoz szükséges terület a Győr – Enese szakaszon a több mint 90
százalékban, az Enese – Csorna szakaszon több mint 60 százalékban, a
Csornát elkerülő szakaszon pedig több mint 80 százalékban már
rendelkezésre áll. A beruházások a tervek szerint 2013-ban fejeződnek
be.

„A Győr és Szombathely közé tervezett új, kétszer két
sávos gyorsforgalmi közlekedési csatorna megvalósításával a
Győr-Moson-Sopron megye kelet–nyugati tengelyét alkotó 85. számú főút,
valamint az észak–déli tengelyt alkotó 86. számú főút forgalma lakott
területen kívül lesz vezethető” – mondta Loppert Dániel, a beruházó
Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő (NIF) Zrt. kommunikációs vezetője. A
szakember szerint a beruházás megvalósításával a közlekedési csatorna
erős forgalma nem károsítja a környezetet, nem zavarja az ott élőket, és
a közlekedés is biztonságosabbá válik. „A kedvezőbb utazási körülmények
javíthatják a mobilitást, így bővülhet a foglalkoztatottság is” –
jelezte Loppert Dániel.

Az útépítés hálózati szempontból kiemelt jelentőségű,
kedvező hatása átnyúlik a szomszédos kistérségekre is: közös
turisztikai fejlesztések indítását, a gazdaság élénkülését
eredményezheti. A térség főútjainak számító és a beruházás által
érintett 85. és 86. számú úton jelenleg naponta átlagosan több mint 12
ezer jármű közlekedik, a tranzitforgalom által súlyosan terhelt Csornán
pedig naponta több mint 23 ezer gépjármű hajt át.

A beruházás előkészítésére a Közlekedés Operatív
Program (KÖZOP) keretén belül bruttó 12,76 milliárd forint áll
rendelkezésre, aminek 15 százaléka hazai forrás, 85 százalékát pedig az
Európai Regionális Fejlesztési Alap (ERFA) fedezi.