Gyorsforgalmi út lesz az M4-es főút

Újabb jelentős lépés történt a nemzetközi nehézgépjármű-forgalmat is lebonyolító 4-es főút gyorsforgalmi úttá történő fejlesztésében. Uniós pénzügyi források

Újabb jelentős lépés történt a nemzetközi nehézgépjármű-forgalmat is
lebonyolító 4-es főút gyorsforgalmi úttá történő fejlesztésében. Uniós
pénzügyi források igénybevételével megkezdődtek a főút gyorsforgalmi
úttá való kiépítésének előkészületei Abony és Fegyvernek között, részben
új nyomvonalon – tájékoztatott a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.

Megkezdődtek a 4. számú országos főút gyorsforgalmi
úttá történő fejlesztésének előkészületei Abony és Fegyvernek között. Az
érintett mintegy 36 kilométeres szakasz tervezése a beruházási program
szerint az M8 autópályával alkotott csomópont után kezdődik, s teljesen
új nyomvonalon halad egészen Törökszentmiklósig, ahol a várost északról
megkerülő, korábban fél autópályaként kialakított útba csatlakozik, majd
ismét új nyomvonalon vezet a szakasz határáig. Az út a tervek szerint
keresztezi a Zagyvát és a Tiszát, ahol hidak fogják biztosítani az
átvezetést.

A majdani gyorsforgalmi út többször érinti a 400
kV-os Albertirsa–Békéscsaba nagyfeszültségű távvezetéket, illetve más
kisebb feszültségű elektromos vezetékeket, különböző
szénhidrogén-szállító és -elosztó vezetékeket, a víz- és
szennyvízhálózatot és hírközlési kábeleket is. A Tisza és a Zagyva
mellett a nyomvonal Natura 2000 természetvédelmi területeken halad
keresztül, emiatt rendkívüli környezetvédelmi intézkedéseket kell tenni,
amiket az engedélyezési tervkészítés fázisában kell pontosítani,
illetve véglegesen meghatározni.

Az előkészítés során eddig elkészült az előzetes
vizsgálat dokumentációja és a környezetvédelmi és örökségvédelmi
hatástanulmány, aminek alapján a „Z-K-P” nyomvonalra kiadott
környezetvédelmi engedély jogerőre is emelkedett. A megvalósíthatósági
tanulmány és az engedélyezési tervdokumentáció elkészítése folyamatban
van. Az építési engedélyezési eljárást 2011 őszén kell a tervezőnek
megkérnie. Az M4 gyorsforgalmi út Abony és Fegyvernek közötti szakaszát –
a Tisza-híddal együtt – a Roden Mérnöki Iroda Kft. tervezi nettó 2,28
milliárd forintért. A tervezési szerződés az engedélyezési és a kiviteli
terv elkészítésére, valamint az építési engedély megszerzésére szól. Az
előkészítés tervezési része 2012. december közepe előtt zárul le.

A beruházás előkészítésére a Közlekedés Operatív
Program (KÖZOP) keretén valamivel több, mint bruttó 3 milliárd forint
áll rendelkezésre, aminek 15 százaléka hazai forrás, 85 százalékát pedig
az Európai Regionális Fejlesztési Alap (ERFA) fedezi.