ELKÉSZÜLT AZ ARNÓTI KÖRTÖLTÉS

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium megbízásából a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában valósul meg a Miskolc északi elkerülő kivitelezése, amely észak-északkelet irányban kerüli el a várost, az M30 autópálya megépült csomópontja és a Miskolc Zsigmond utcai csomópont között épült ki. Az elkerülő elsőfokú árvízvédelmi gátként szolgál majd, teljes mértékben biztosítva a térség településeinek árvíz problémáját. Az arnóti körgát kiépítése befejeződött, ennek alkalmából Csöbör Katalin, a térség országgyűlési képviselője, Dr. Üveges István Arnót polgármestere és Loppert Dániel, a NIF Zrt. kommunikációs vezetője tartottak sajtótájékoztatót.

A beruházás keretében Arnót bevédésére a Kis-Sajó keleti oldalán teljesen körülvéve Arnótot egy gátrendszert építettünk ki. A bezárt árvizek levezetésére a Csorba tó északi sarkától egészen a Sajó folyóig létesült egy 4500 m hosszú, 120-160 m széles árok, amely elősegíti az esetlegesen kialakuló árvizek levezetését a Sajóba. Az M30 alatti körforgalom köré töltés is épült, mivel ez volt a jelenlegi legmélyebb terület és ezt is be kellett védeni. Így a 26. sz. főút által bekerített terület teljes mértékben árvízmentes lesz. A 2010-es árvíz legnagyobb előidézője a nyugat-kelet irányba meglévő 3.sz. főút volt, ezért ennek áthelyezését az M30 körforgalomtól a Kis-Sajó hídig úgy oldottuk meg, hogy a megépítendő árok fölé egy 130 m nyílású hidat emeltünk. Az árvíz megrongálta a Felsőzsolcai bekötőút nagy részét és az alatta levő kis nyílású hidat, ezért a bekötő utat is átépítettük, alatta szintén egy nagy 120 m nyílású hidat létesítettünk.

Csöbör Katalin, a térség országgyűlési képviselője elmondta: „Nagy örömmel tölt el, hogy az északi elkerülő következő részeként sikeresen megépült az arnóti körgát, amely 3,3 km hosszan védi meg Arnótot az árvizektől. Most is fontosnak tartom elmondani, hogy a kormány elsőrendű kötelességének tartja a lakosság életének könnyebbé tételét, és mindenki meggyőződhet arról, hogyha elautózik az északi elkerülő keleti csomópontjához, hogy az ígéreteknek megfelelően immár európai színvonalú körülmények között közlekedhet. ”

Loppert Dániel, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. kommunikációs vezetője hozzáfűzte: „A 3285 m hosszú arnóti körtöltés a már 2013-ban megépült transzformátor telep végétől a Felsőzsolca-Edelény összekötő útig tart. Teljesen körbeveszi Arnót községet és védi az esetleges árvíztől. A gáton 2 db zsilipes 1000 mm átmérőjű csőáteresz épült, amelyen a belvizet lehet a Kis-Sajóba leereszteni. Árvíz esetén szivattyú is biztosítja az átemelést a védett területről a 4500 m hosszú vápa irányába. Az 5,8 km hosszú, 2×1 sávos elkerülő út kivitelezése 2013 őszén indult, a műszaki átadás-átvétel jövő hét elején megkezdődik.”

A miskolci elkerülő megépítésével a térség komplex árvízvédelme megoldottá válik, Miskolc belvárosa felszabadul a 26. sz. főútról érkező jelentős forgalom alól. A kivitelezést  85% európai uniós és 15% magyar állami forrás biztosításával a KCC 2013 Konzorcium végzi, nettó 13.9 milliárd forint értékben.