Nyáron megkezdődik a dél-balatoni vasúti vonal fejlesztése

Eredményesen lezárult a kiviteli közbeszerzési eljárás, nyáron megkezdődik a dél-balatoni vasúti közlekedés fejlesztése. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. a Balaton déli part vasútvonal rekonstrukciójának első ütemében korszerűsíti és átépíti a Lepsény állomás - Szántód-Kőröshegy állomás közötti szakaszt.

A Balaton déli partján futó, 30-as számú vasútvonal a nyári időszakban hazánk második legforgalmasabb vasútvonala. A legutóbbi jelentős pályakorszerűsítés közel 50 éve történt, azóta a pálya állapota olyannyira leromlott, hogy 100 km/ h sebességű közlekedésre fenntarthatatlanná vált, rendszeresekké váltak a késések, a menetrend nem minden esetben tartható. A NIF Zrt. a Balaton Fejlesztési Tanáccsal karöltve dolgozta ki a vasútvonal korszerűsítését. A fejlesztés keretében a vasúti pálya teljes egészében megújul, így 2015 nyarától a jelenlegi 80 km/h, illetve jelentős hosszban 60 km/h óra helyett újra 100 km/h-s sebességgel közlekedhetnek a vonatok.

Siófok térségében: Szabadifürdő megállóhely – Siófok állomás – Zamárdi felső állomás között új második vágányú szakaszok építésével biztosítjuk a vasúti forgalom zavartalanságát. A vasúti közlekedés okozta zaj és rezgés szempontjából a kritikus helyeken: Balatonvilágoson, Siófokon és Zamárdiban, összesen mintegy 4 km hosszban zajárnyékoló falat, illetve kb. 17 km hosszban zaj- és rezgéscsillapító sínágyazatot telepítünk, így a Balaton part zajterhelése jelentősen csökkenni fog. A gyalogos átjárók és útátjárók korszerűsítésével biztonságosabbá válnak a szintbeli átkelési lehetőségek. A forgalmas Siófokon a Vitorlás utcai új közúti aluljáró megépülésével a nyári forgalmi dugók mérsékelhetők, a különszintű keresztezés pedig tovább javítja a közlekedésbiztonságot. A Zamárdi városközpontjában lévő, a szántódi révhez vezető út útátjárója új helyen, a Honvéd utca vonalában épül meg, ennek következtében új megállóhelyi peront tudunk létesíteni. Balatonaliga, Szabadisóstó, Zamárdi felső állomásokon és Balatonvilágos, Szabadifürdő, Balatonszéplak alsó és felső megállóhelyeken a peronok magasperonná épülnek át. A peronok átépítésével nő az utaskomfort, kényelmesebbé válik az utasok fel- és leszállása.
A Lepsény – Szántód-Kőröshegy között szakasz átépítésére irányuló közbeszerzési eljárás eredményesen lezárult. A szerződéskötést követően a Déli-part 2013 Konzorcium a kivitelezést 2014. nyarán az előkészítési munkákkal megkezdheti. A tervezett vágányzár 2014 szeptemberében veheti kezdetét. A kb. 32 km hosszú szakasz felújítása várhatóan 2015 nyarára fejeződhet be.
A Balaton déli partja vasútvonalának rekonstrukciója kedvező döntés és forrás rendelkezésre állása esetén Szántód-Kőröshegy állomás – Balatonszentgyörgy állomás közötti kb. 53 km hosszú szakasz átépítésével folytatódhat. A fejlesztések mindkettő szakaszon történő megvalósulásával a teljes Balaton-parti szakasz XXI. századi, korszerű, utasbarát vasúti vonallá válhat. Az 1861 óta működő, a Balaton, mint üdülőhely fejlődését meghatározó vasútvonal az átépítését követően reményeink szerint továbbra is eredményesen szolgálja majd a Balatonon nyaralókat és nem utolsó sorban a tóparti településeken élőket.
A Kelenföld-Székesfehérvár közötti rekonstrukció eredményeként Budapest – Siófok(Zamárdi) között az utazási idő 105-114 percről 80-89 percre csökkent. A dél-balatoni fejlesztés mindkét  ütemének befejezése után Keszthelyig átlagosan további 20 perc időmegtakarítás érhető el.
A projekt nettó 29,99 milliárd forint értékben az Új Széchenyi Terv keretében a Közlekedés Operatív Program (KÖZOP) részeként valósul meg, a Kohéziós Alap (KA) társfinanszírozásával.