JELENTÉS AZ ETCS2 VONATBEFOLYÁSOLÓ RENDSZERRŐL, BIZTOSÍTÓBERENDEZÉSI MUNKÁKRÓL ÉS VILLAMOSÍTÁSRÓL

Szószedet: ETCS 2 vonatbefolyásoló rendszer – jelenleg a különböző országok különféle vonatbefolyásoló berendezést használnak, melyek egymással nem kompatibilisek, e miatt a határon mozdonyt és/vagy személyzetet kell cserélni. Az ETCS (Egységes Európai Vonatbefolyásoló Rendszer) telepítésével lehetőség nyílik e hátrány kiküszöbölésére. Az ETCS-nek 3 szintje létezik, amik közül Magyarország a 2-es szint telepítését célozta meg (ETCS 2). Biztosítóberendezés – a berendezés fő feladata, hogy biztosítsa a vasúti közlekedésben résztvevők személyi és vagyoni biztonságát, mind a vágányokon, mind a szintbeli közúti átjárókban. Villamosítás – a fejlesztés végrehajtásával kiépítésre kerül a vágányok feletti villamos felsővezeték, így az adott vasútvonal alkalmassá válik a villanymozdonyok közlekedésére, megteremtve ezzel a környezetbarát vasúti villamosvontatás lehetőségét.

Bajánsenye – Boba villamosítás:


2010. május 18-19-én a Boba-Bajánsenye oh. vasútvonal felsővezetéki rendszere 25kV, 50Hz-es villamos feszültség alá helyezésre került. A mintegy 101 km-es vasútvonal villamos energiaellátását Celldömölk és Zalaegerszeg-DÉL vontatási transzformátor állomások biztosítják. A villamos vontatási üzem felvételére várhatóan 2010. augusztus 19-én kerül sor. A hátralévő időszakban el kell végezni a szükséges villamos méréseket, és a mérési eredmények függvényében a vasúti és nem vasúti gyengeáramú hírközlési rendszerek védelmi kialakítását.
 

Zalalövő – Boba biztosítóberendezési munkák:

A „Zalalövő-Boba vonalszakasz biztosítóberendezési és távközlési munkái” projekt keretében a vasútvonalon a korábbi elavult berendezés helyett új elektronikus biztosítóberendezés létesül, mely a vonatok biztonságos közlekedését számítógépes rendszeren keresztül vezérli. A technológiának köszönhetően a teljes vonalszakasz vonatforgalmának irányítása végső kiépítésében egy helyről, Zalaszentiván távvezérlő központból, számítógépes felületen keresztül lesz lehetséges.

2009. december 11-én az Ukk – Boba szakaszon az elkészült és vizsgálatokkal ellenőrzött berendezések üzembe helyezése megtörtént, így megkezdődhetett a vonatközlekedés az átépítés idejére átmenetileg helyettesítő buszos átszállás helyett.

A munka teljes befejezése 2010. június végére várható, amikor üzembe helyezésre kerül a Zalaszentiváni forgalom irányító központ.


Bajánsenye – Boba ETCS 2 telepítés kivitelezése:

A 100 km hosszúságú egyvágányú Bajánsenye – Boba vasútvonal az V. páneurópai korridor, valamint az ERTMS D jelű korridorának a része. 2001-ben megépült és forgalomba helyezték a Zalalövő – Bajánsenye – Őrihodos vasútvonalat, amely új észak-déli vasúti tranzitszállítások lehetőségét biztosítja: Olaszország – Szlovénia – Magyarország – Szlovákia – Csehország – Lengyelország között a Nyugat-Dunántúlon keresztül.

A projekt célja Bajánsenye – Boba között az ETCS 2 vonatbefolyásoló berendezés telepítése. A már korábban elkészült pálya és biztosítóberendezési rekonstrukció után a projekt megvalósulását követően lehetővé válik a vonal arra alkalmas szakaszán a pályasebesség felemelése 120 km/h-ra, valamint megvalósul az EU számára is fontos interoperabilitás feltétele is, ami által a vasútvonalak átjárhatóak lesznek bármely oprerátor számára.

A projekt során az ETCS 2 rendszer pályamenti berendezései kerülnek telepítésre, úgymint az EURO Balízok és az RBC központ.

A kivitelezési tenderdokumentáció előkészítése folyamatban van. Várható megjelenése: 2010. IV. negyedév.

Kelenföld – Székesfehérvár biztosítóberendezési és távközlési munkák:

A projekt a Budapest-Kelenföld – Székesfehérvár vonalszakasz korszerűsítése kapcsán valósítja meg az új, elektronikus biztosítóberendezés létesítését, valamint távközlési munkákat. A szakasz Martonvásár távvezérlő központból lesz irányítva.

2008. december 18. óta rendelkezünk Támogatási Szerződéssel, mely a kapcsolódó pályaépítési munkák finanszírozását is biztosítja. Az Ajánlati Felhívás 2010. május 4-én megjelent, az ajánlatok beadási határideje 2010. június 24.

 

Budapest-Ferencváros „C” elágazás – Székesfehérvár ETCS 2 telepítés kivitelezése:

A projekt célja a Budapest – Székesfehérvár között az ETCS 2 vonatbefolyásoló berendezés telepítése. A párhuzamosan folyó pálya és biztosítóberendezési rekonstrukció és az ETCS 2 projekt megvalósulását követően lehetővé válik a vonal arra alkalmas szakaszán a pályasebesség felemelése 120-160 km/h-ra, valamint megvalósul az EU számára is fontos interoperabilitás feltétele is, ami által a vasútvonalak átjárhatóak lesznek bármely operátor számára. A projekt során az ETCS 2 rendszer pályamenti berendezései kerülnek telepítése, úgymint az EURO Balízok és az RBC központ.

A kivitelezés Támogatási Szerződésének aláírása 2010. május 21-én megtörtént. A Mérnök tender minőségbiztosítása folyamatban van, várható megjelenés 2010. július.

 


Üdvözlettel,

Fazakas Orsolya
kommunikációs vezető
06 20 922 2308