Késik a 21-es út bővítése

Az árvizek és belvizek miatt tovább csúszik a 21-es főút két előzési szakaszának megépítése. A munkálatok befejezését másodszor kénytelen elhalasztani a beruházó. A beavatkozások összesen 3,9 kilométert érintenek, és magukban foglalják a meglevő pálya felújítását is.

Az ár- és belvizek miatt ismét csúszik a 21. számú főút két, összesen 3,9 kilométer hosszú szakaszán az előzési sávok kialakítása. A munkálatok a 7,8 és 9,7, illetőleg a 15 és 17 kilométerszelvény között folynak, közülük az utóbbi szakaszon áll jobban a kivitelezés, ott – amennyiben nem romlik drasztikusan az időjárás – napokon belül megkezdődhet a kopóréteg beépítése. A másik munkaterület egy részét tavasz óta többször is elöntötte a víz, így újabb szerződésmódosítást kellett kezdeményezni, hiszen a korábban már módosított határidő sem tartható. A vízzel borított munkaterületen kidolgozták a megfelelő műszaki megoldást a töltésalapozására, jelenleg ennek elfogadása van soron. Az új határidő jövő év közepe, addig remélhetőleg elkészül a kivitelezés, és a közlekedők is birtokba vehetik a felújított és újabb két sávval bővített útszakaszt.

A 21. számú főút Nógrád megye fő ütőere, ez köti össze a megye több nagyobb települését az M3 autópályával. A főút több szakaszát már négy sávra bővítették – a hosszú távú tervek szerint idővel az egész úton kétszer két sávon lehet majd közlekedni. Mindkét érintett szakaszon felújítják a meglevő útpályát, ami mindkét esetben az új út jobb oldali pályája lesz a későbbiekben. Az előzési szakaszokon osztott pályás lesz az út, a két-két sávot növényzet választja el egymástól. A szakaszokon a vízépítési műtárgyakon kívül más műtárgyat nem építenek. A négynyomúsítással egy időben az érintett földterületek és épületek megközelítésére párhuzamos szerviz-, illetve földutakat is kialakítanak.

A 7,8 és 9,7 kilométerszelvény közötti munkaterület a régészeti feltárások nyomán egy–másfél méterrel az eredeti terepszint alá került, így a felszíni csapadék és a talajba beszivárgott vizek a mély fekvésű területen folyamatosan összegyűlnek. A süllyedés megelőzése érdekében töltésalapozásra van szükség, így a kivitelezés jelenlegi állása alapján ezen a szakaszon csak jövőre lehet megkezdeni az aszfaltburkolat kialakítását.

A munkálatok befejezésének eredeti határideje nyár közepe volt, ezt egyszer már módosítani kellett a tavaszi árvizek miatt, a Szuha patak ugyanis többször is elöntötte az építési területet. Az átázott talajon sokáig nem lehetett megkezdeni, illetve folytatni a földmunkát. Ennek ellenére korábban úgy tűnt, hogy a kivitelezés, ha némi csúszással is, de nyáron lezárul, és a harmadik negyedévben megindulhat a forgalom a két új szakaszon.

Kivitelezőnek a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. szabályszerű közbeszerzési eljárással a COLAS Út Zrt.-t választotta ki. A projekt az Európai Unió támogatásával a Közlekedés Operatív Program (KÖZOP) részeként valósul meg, az Európai Regionális Fejlesztési Alap (ERFA) társfinanszírozásával. A támogatás bruttó 3,1 milliárd forint, ebből 15 százalék az operatív programon belüli hazai forrás, 85 százalék pedig uniós támogatás.