Felújítás előtt a Nyugati pályaudvar
A fővárosi elővárosi vasútvonalak és a hozzájuk kapcsolódó pályaudvarok tervezett korszerűsítése során a Nyugati pályaudvart is felújítják. A tervezett beruházások előkészítési költségeit nagyrészt az Európai Unió fejlesztési alapjai biztosítják.
A vasúti infrastruktúra fejlesztésének kiemelt stratégiai célja a városi és elővárosi közösségi közlekedés szolgáltatásainak javítása, szerepének növelése Budapest és agglomerációjának kapcsolatában –– mondta Loppert Dániel a beruházó Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő (NIF) Zrt. kommunikációs vezetője. Különösen fontos ez annak ismeretében, hogy középtávon az utazási igények akár 30 százalékos növekedése is prognosztizálható ebben a viszonylatban.
Már zajlik az elővárosi vasúthálózat fejlesztését szolgáló projektek előkészítése. A tervek szerint a munkálatok Budapest-Nyugati pályaudvarra és a csatlakozó budapesti vonalszakaszokra is kiterjednének. A Nyugati pályaudvar személyforgalma mintegy 400 vonat. A pályaudvar napi utasforgalma hozzávetőleg 55 ezer fő.
A Nyugati pályaudvar teljes körű korszerűsítése magában foglalná egyebek mellett a vasúti pálya, a felsővezetékek, a biztosítóberendezés, valamint a távközlési rendszer felújítását is. A korszerűsítés során a kapacitáshiányos, rendkívül zavarérzékeny állomás és bevezető vonalszakasz új vágányok építésével jelentősen bővülne, zavarérzékenysége lényegesen csökkenhetne.
A pályaudvaron várhatóan összesen 18 peronos vágány létesül. A vágányok között 55 cm magas peronok épülnek, amelyek a korszerű járművek padlószintjéhez igazodnak, hogy a ki- és beszállás kényelmes legyen. A peronokon új perontetők lesznek, a csarnoképület utasforgalomhoz kapcsolódó létesítményei megújulnak. Az új és a felújítandó utasforgalmi létesítményeket akadálymentesítik (beleértve a burkolatokat, a megközelítési lehetőségeket, a lifteket), az utastájékoztatás rendszerét – mind a hangos, mind a látható tájékoztatást – teljes körűen korszerűsítik.
A korszerűsítés hatására a menetidő kismértékben, a késések száma és időtartama jelentős mértékben csökkenhet.
A megvalósíthatósági tanulmány már elkészült, jelenleg az engedélyezési tervek készítése folyik. A többi folyamat – így az örökségvédelmi hatásvizsgálat, a környezeti hatástanulmány, illetve hatásvizsgálat elkészítése, a jogerős hatósági és közműengedélyek beszerzése – a tervezési szerződésben meghatározottak szerint zajlik. A kiviteli tervek szállításának végső határideje 2012. június eleje, a terveket a VITECO Kft. készíti.
A beruházás előkészítési munkálatai más projektekkel együtt folynak, ezek előkészítésére a Közlekedés Operatív Program (KÖZOP) keretén belül összesen mintegy bruttó 4,8 milliárd forint áll rendelkezésre, aminek 15 százaléka hazai forrás, 85 százalékát pedig az Európai Regionákis Fejlesztési Alapból (ERFA) finanszírozzák.