Megújulhat az Alföld egyik főútja
Teljessé válhat a 47-es út korszerűsítése Békéscsaba és Szeged között. Az előkészítés fázisában lévő beruházásokkal mintegy 62 kilométer hosszon újíthatják fel az út burkolatát. Az előkészítést – miként remélhetőleg majd a kivitelezést is – az Európai Unió társfinanszírozása teszi lehetővé.
A tervek szerint folynak a 47. számú főút felújításának előkészületei. A Békéscsaba–Orosháza, az Orosháza–Hódmezővásárhely és az Algyő–Szeged közötti útszakasz burkolatának 11,5 tonna tengelyterhelésre való megerősítésével teljessé válhat a főút Szeged és Békéscsaba közötti szakaszának felújítása, hiszen a Hódmezővásárhely és Algyő közötti szakaszt a tavalyi évben befejezett négy sávra bővítéssel már korábban korszerűsítették.
A felújítás előtt álló szakaszokon párhuzamos kerékpárutat is kiépítenek a tervek szerint, összesen 53 km hosszban.
A jelenleg előkészítés alatt álló munkálatok a 47. számú főút összesen mintegy 62 kilométeres szakaszának burkolatmegerősítését jelentik. Céljuk a teherbírás növelése, a vízelvezetési gondok megszüntetése, az előírások szerinti töltéskorona- és burkolatszélesség kiépítése, szükség esetén ívkorrekciók, továbbá kerékpárút építése és két új körforgalmú csomópont kialakítása.
A projekt része többek között az orosházi (Szarvas-Mezőhegyes) vasút feletti híd általános felújítása, a Kakasszéki-főcsatorna feletti közúti kishíd felújítása és kerékpáros kishíd építése, valamint forgalomcsillapító szigetek létesítése Székkutas határában.
A tervezett beruházás tartalmazza továbbá az Algyő és az M43 autópálya közötti szakaszon a jelenleg is négysávos, de osztatlan pályás, csak dupla záróvonallal elválasztott útpálya fizikai elkülönítését is.
„A 47-es út felújítása jelentősen gyorsítja az Alföld közlekedését, emellett nő az egyik legfontosabb útvonal áteresztőképessége, így a helyben lakók és az átutazók lényegesen gyorsabban és kényelmesebb körülmények között közlekedhetnek” – mondta Loppert Dániel, a beruházó Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő (NIF) Zrt. kommunikációs vezetője. A szakember szerint a főút korszerűsítése növeli a térség versenyképességét és tőkevonzó képességét, ami kedvezően hathat a munkanélküliség alakulására is.
Az előkészítési munkálatok során már beszerezték a jogerős építési engedélyeket, rendelkezésre állnak az engedélyezési tervdokumentációk, és elkészítették az örökségvédelmi hatásvizsgálatokat. A kiviteli tervek elkészítése folyamatban van, a tervezést az UTIBER Közúti Beruházó Kft., a FŐMTERV–Roden Konzorcium, valamint a Via-Futura Kft. végzi. Az előkészítési munkálatok várhatóan 2011 végére zárulnak le.
A beruházás előkészítésére a Közlekedési Operatív Program (KÖZOP) keretén belül bruttó 1 946 739 816 forint áll rendelkezésre, aminek 15 százaléka hazai forrás, 85 százalékát pedig az Európai Regionális Fejlesztési Alap (ERFA) fedezi.
Ha minden terv szerint alakul, és az előkészítést követően a kivitelezés is rendben megindulhat, a közlekedők 2013 végén vehetik birtokba az európai színvonalon korszerűsített szakaszokat a 47. számú úton Békéscsaba és Szeged között.