Győrtől Szombathelyig autóúton

A tervek szerint még ebben az európai uniós költségvetési ciklusban kétszer két sávos autóút épül Győrtől Szombathelyig. E távlati terv részeként folyik a Győrtől Csornáig, illetve a Csornától Szombathelyig tartó út kiépítésének előkészítése. Az előkészítésre csaknem 13 milliárd forint áll rendelkezésre, aminek nagy részét az Európai Unió bocsátja rendelkezésre.

A Győr és Szombathely közé tervezett új, kétszer két sávos gyorsforgalmi közlekedési csatorna megvalósításával a Győr-Moson-Sopron megye kelet–nyugati tengelyét alkotó 85. számú főút, valamint az észak–déli tengelyt alkotó 86. számú főút forgalma lakott területen kívül lesz vezethető. A beruházás megvalósításával így a közlekedési csatorna erős forgalma nem károsítja a környezetet, nem zavarja az ott élőket, és a közlekedés is biztonságosabbá válik. A kedvezőbb utazási körülmények javíthatják a mobilitást, így bővülhet a foglalkoztatottság is.

„Az új gyorsforgalmi út megépítése növeli a régió gazdasági potenciálját, javítja az érintett megyeszékhelyek és a főváros közötti közlekedést. A Győr és Szombathely között tervezett, új nyomvonalon kiépítendő M85 és M86 gyorsforgalmi út jelentősen javítja majd a főúthálózat, illetve a gyorsforgalmi hálózat elérhetőségét is” – emeli ki Loppert Dániel, a beruházó Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő (NIF) Zrt. kommunikációs vezetője.
A szakember szerint az útépítés hálózati szempontból kiemelt jelentőségű, kedvező hatása átnyúlik a szomszédos kistérségekre is: közös turisztikai fejlesztések indítását, a gazdaság élénkülését eredményezheti. A térség főútjainak számító és a beruházás által érintett 85. és 86. számú utakon jelenleg naponta átlagosan több mint 12 ezer jármű közlekedik, a tranzitforgalom által súlyosan terhelt Csornán pedig naponta több mint 23 ezer gépjármű hajt át.

Az előkészítés a Győr, Csorna és Szombathely közötti útpálya 90 kilométeres szakaszának kiépítéséhez szükséges dokumentumok elkészítését, továbbá az engedélyek beszerzését, a területszerzést, a régészeti feltárást foglalja magában. A megvalósíthatósági tanulmányok többsége elkészült, a jogerős építési és hatósági engedélyek egy része is rendelkezésre áll. Több környezet- és örökségvédelmi hatásvizsgálat már ugyancsak elkészült, és a kiviteli tervek egy része is. A szükséges közműengedélyek beszerzése előkészítés alatt van.

A beruházás előkészítésére a Közlekedés Operatív Program (KÖZOP) keretén belül bruttó 12,76 milliárd forint áll rendelkezésre, aminek 15 százaléka hazai forrás, 85 százalékát pedig az Európai Regionális Fejlesztési Alap (ERFA) fedezi.