Biztonságosabb lesz a Szlovéniába vezető vasútvonal

A Bajánsenye–Boba vasútvonalon is telepítik az ETCS 2-t, azaz az Egységes Európai Vonatbefolyásoló Rendszer 2-es szintjét. A közlekedés biztonságát jelentősen növelő rendszer telepítésének pénzügyi hátterét döntően az Európai Unió biztosítja.

A tervek szerint 2014 közepére befejeződnek az Egységes Európai Vonatbefolyásoló Rendszer (European Train Control System – ETCS) kiépítésének munkálatai. A kivitelezés előkészítése a múlt év közepén lezárult, a kivitelező kiválasztását célzó pályázatot várhatóan a jövő évben írják ki. Az előkészítési projekt célja az engedélyezési tervek elkészítése, az elvi létesítési engedély megszerzése, a kivitelezéshez szükséges forrás megpályázása volt. A mérnökszerződést már a múlt év közepén aláírták az ECO-TEC Műszaki-Gazdasági Tanácsadó Kft.-vel.

A tervezett telepítési munkálatok 101 km vonalhosszt érintenek. Az ETCS elsődleges feladata a vonatok közlekedésének felügyelete, a vasúti forgalom biztonságának garantálása a legkülönbözőbb üzemi helyzetekben. Ha a mozdonyvezető a rendszer figyelmeztetését követően nem csökkenti a sebességet megfelelő mértékben, ha a sebesség eleve túl magas, illetve ha a vonat Megállj! vagy sebességcsökkentésre utasító jelző felé közelít, a rendszer automatikusan bekapcsolja az üzemi féket, s ha szükséges, a vészféket is. Az ETCS elsősorban a vonatbefolyásolással kapcsolatos funkciókat és eljárásokat foglalja magában, de túlmutat a hagyományos értelemben vett vonatbefolyásoló rendszereken, és a vasúti közlekedés biztonságát szinte minden téren igyekszik szavatolni.

A projekt a Közlekedés Operatív Program (KÖZOP) részeként valósul meg az Európai Regionális Fejlesztési Alap (ERFA) társfinanszírozásával. A Bajánsenye–Boba vasútvonalon az ETCS 2 telepítésének kivitelezésére jutó összes támogatás bruttó 7,24 milliárd forint, ebből 15 százalék az operatív programon belüli hazai forrás, 85 százalék pedig európai uniós támogatás.