Javulhat a közlekedés a Zalában
A Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő (NIF) Zrt. újabb szakaszokon készíti elő a 76-os fút korszerűsítését. A tervek szerint két elkerülő utat építenek, emellett egy 13 kilométer hosszú szakaszon megerősítik a burkolatot. A beruházás előkészítő stádiuma várhatóan 2011 végén zárul le. Az előkészítés finanszírozásában főként uniós forrásokat vesznek igénybe.
A már folyamatban lévő munkálatok mellett a tervek szerint a jövőben újabb felújítások kezdődhetnek a 76. számú főúton. Összesen csaknem 22 kilométeren – ezen belül a 61,7 és a 74,6 kilométerszelvények között mintegy 13 kilométeren egyben – kap olyan új burkolatot a főút, amely 11,5 tonnás tengelyterhelésű járműveket is elbír. Emellett két elkerülő út megépítése is szerepel a tervek között, az egyik Balatonszentgyörgyöt, a másik pedig Fenékpusztát mentesítené a tranzitforgalom alól.
A balatonszentgyörgyi elkerülő kétszer egy sávra és óránként 90 kilométeres sebességre tervezett szakasza 7,5 kilométer hosszú lenne, kialakítása során 5 kilométeren új utat építhetnek, a fennmaradó 2,5 kilométer pedig a 76. számú főút már meglévő része, aminek burkolatát várhatóan ugyancsak 11,5 tonna tengelyterhelésre erősítik. A hasonló paraméterekkel tervezett fenékpusztai elkerülő teljes hossza 8,5 kilométer lehet, az útszakasz kiépítése során 1,6 kilométert „használhatnak fel” a 76. számú főútból – ennek burkolatát ugyancsak megerősítik –, 4,8 kilométert a 71. számú főútból, ugyancsak burkolaterősítéssel kiegészítve, és a maradék 2,1 kilométeren várhatóan új utat építenek.
„Azzal, hogy a felújított útpálya alkalmassá válik a nagyobb tengelyterhelésű járművek közlekedésére, sokkal biztonságosabb lesz a forgalom ezeken az útszakaszokon” – mondta Loppert Dániel, a beruházó NIF Zrt. kommunikációs vezetője. A szakember szerint Hévíz közelsége miatt idegenforgalmi szempontból is kiemelten fontos a régió közlekedésének további fejlesztése.
A beruházások előkészítése folyamatban van, a 13 kilométeres felújításához már rendelkezésre állnak a jogerős építési engedélyek, a többi munkálathoz kapcsolódóak beszerzése pedig folyik. Ugyancsak dolgoznak a megvalósíthatósági tanulmányon, az örökség- és környezetvédelmi vizsgálatokon, valamint a tervezés is folyik, illetve részben le is zárult. A tervezésben az UVATERV Zrt., a RODEN Mérnöki Iroda és a Pannonway Kft. vesz részt. Az előkészítési szakasz várhatóan 2011 végére fejeződik be.
A beruházás előkészítésére a Közlekedési Operatív Program (KÖZOP) keretén belül több mint bruttó 1,3 milliárd forint áll rendelkezésre, aminek 15 százaléka hazai forrás, 85 százalékát pedig az Európai Regionális Fejlesztési Alapból (ERFA) fedezik.